Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elämysten kautta osallisuuteen : 3—5 -vuotiaiden lasten osallisuuden tukeminen elämyspedagogisin menetelmin erityisryhmässä

Tiikkainen, Tuuli; Karvinen, Piia (2015)

 
Avaa tiedosto
Tiikkainen_Tuuli.pdf (690.2Kt)
Lataukset: 


Tiikkainen, Tuuli
Karvinen, Piia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710734
Tiivistelmä
Elämysten kautta osallisuuteen on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin yhteistyössä päiväkoti Pilvi-linnan kanssa päiväkodin erityisryhmässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta elämyspe-dagogisin keinoin ja käyttää osallisuutta tukevia ohjausmenetelmiä.

Opinnäytetyössä toteutettiin kolme toimintapäivää, jotka tukivat lapsen osallisuuden toteutumista. Toiminta-päivät pidettiin Päiväkoti Pilvilinnan erityisryhmässä. Jokaisella toimintapäivällä oli eri elämyspegagoginen teemansa. Toimintapäivien aikana lapsia havainnoitiin systemaattisesti. Havainnoinnin tueksi laadittiin ha-vainnointilomake. Havainnoinnin tarkoituksena oli kerätä tietoa lasten osallisuuden toteutumisesta. Havain-noista koottiin yhteenveto, jonka avulla laadittiin kuvio osallisuutta tukevista ja heikentävistä tekijöistä. Toi-minnan jälkeen havainnointilomake korjattiin toimeksiantajan ja muiden päiväkodeissa työskentelevien käyt-töön. Korjatun havainnointilomakkeen avulla on mahdollista kerätä tietoa lapsen osallisuuden kehittymisestä pitkälläkin aikavälillä.

Vuorovaikutuksella sekä aikuisen tuella havaittiin olevan suuri vaikutus osallisuuden toteutumiseen. Elämys-pedagogisten menetelmien käyttö osallisuutta tukevana menetelmänä oli toimiva.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste