Videopelikerronnan potentiaali ja mahdollisuudet : interaktiivinen tarinankerronta videopeleissa
Koljonen, Topi (2015)
Koljonen, Topi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710655
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni tarinavetoisten videopelien interaktiivista tarinankerrontaa ja nostan esille sen potentiaalin. Videopeleillä ja peleillä tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä pelejä, joiden pelaamiseen tarvitaan käyttäjäänsä reagoiva käyttöliittymä sekä näyttöpääte. Vertailemalla peli- ja elokuvakerrontaa esitän tarinankerronnallisen kehittämisehdotuksen siitä, kuinka videopeleissä on mahdollista kertoa tietynlaisia tarinoita muita formaatteja paremmin.
Olen tehnyt opinnäytetyötä varten kirjallisen peliadaptaation Hurt Locker -elokuvasta, jonka avulla avaan kehittämisehdotukseni toimivuutta. Tämä adaptaatio toimii opinnäytetyöni teososana, ja ehdottamani pelilliset ominaisuudet nojaavat vahvasti omaan 22-vuotiseen kokemukseeni videopeleistä ja niiden pelimekaniikasta. Tarinan kuljettamisessa sovellan käsikirjoittamisen dramaturgisia työkaluja. Adaptaatiossa on huomioitu alustojen teknilliset ja budjetilliset rajoitteet.
Videopelit ovat suhteellisen nuori ala, eikä niiden täyttä tarinankerronnallista potentiaalia ole mielestäni vielä hyödynnetty. Alalla liikkuu paljon rahaa ja se etsii jatkuvasti uusia innovaatioita. Teknisten virstanpylväiden tavoittelussa tarinankerronta jää helposti taka-alalle, mutta panostaminen vahvaan tarinankerrontaan tekee nousuaan. Toivon tämän opinnäytetyön avaavan pelien mahdollistamia tarinankerronnallisia elementtejä, joita hyödyntämällä tarinan samaistuttavuus ja kokemuksellisuus voidaan nostaa uudelle tasolle.
Olen tehnyt opinnäytetyötä varten kirjallisen peliadaptaation Hurt Locker -elokuvasta, jonka avulla avaan kehittämisehdotukseni toimivuutta. Tämä adaptaatio toimii opinnäytetyöni teososana, ja ehdottamani pelilliset ominaisuudet nojaavat vahvasti omaan 22-vuotiseen kokemukseeni videopeleistä ja niiden pelimekaniikasta. Tarinan kuljettamisessa sovellan käsikirjoittamisen dramaturgisia työkaluja. Adaptaatiossa on huomioitu alustojen teknilliset ja budjetilliset rajoitteet.
Videopelit ovat suhteellisen nuori ala, eikä niiden täyttä tarinankerronnallista potentiaalia ole mielestäni vielä hyödynnetty. Alalla liikkuu paljon rahaa ja se etsii jatkuvasti uusia innovaatioita. Teknisten virstanpylväiden tavoittelussa tarinankerronta jää helposti taka-alalle, mutta panostaminen vahvaan tarinankerrontaan tekee nousuaan. Toivon tämän opinnäytetyön avaavan pelien mahdollistamia tarinankerronnallisia elementtejä, joita hyödyntämällä tarinan samaistuttavuus ja kokemuksellisuus voidaan nostaa uudelle tasolle.