Brändi-uudistus ekologisen rakentamisen alalla
Rautkoski, Johanna (2015)
Rautkoski, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810836
Tiivistelmä
Lähtökohta tälle opinnäytteelle oli edistää luonnonmukaista rakentamista Suomessa. Yhteistyöyrityksenä on alan tienraivaaja The Natural Building Company Oy. Työn aiheeksi valikoitui yritysilmeen kirkastaminen nettisivu-uudistusta silmällä pitäen. Nettisivujen sisällön ja rakenteen pohtiminen on myös osa prosessia. Ydintarkoitus on pohtia, kuinka luonnonmukaisen rakentamisen värikäs maailma voitaisiin tuoda luotettavaksi vaihtoehdoksi tavallisen rakentamisen rinnalle.
Projektin edetessä työ painottuu brändin hallinnan hahmottamiseen ja siihen liittyviin teemoihin, kuten markkinointiin ja tekijöihin yritysilmeen taustalla. Uudistusta pohditaan myös myynnin edistämisen näkökulmasta pidemmällä aikavälillä. Huomiota kiinnitetään tavoitteisiin valintojen taustalla. Työ ei ole varsinainen brändi-uudistus, vaan pikemminkin pohjustusta tulevaisuutta varten.
Muotoilijan rooli brändi-uudistus prosessissa voisi olla myös kuvaava nimi tälle opinnäytetyölle. Työ on abstraktin kokonaisuuden hahmottamista, ydinasioiden etsimistä, löytämistä ja ryhmittelyä. Muotoilijan tehtävä projektissa on yrityksen toiminnan, palveluiden ja arvomaailman metsästys moniulotteisesta kokonaisuudesta. Seuraava vaihe olisi niiden tarjoileminen asiakkaalle selkeänä pakettina brändin, nettisivujen ja lopulta markkinoinnin välityksellä. Käytönnän toteutus rajautuu kuitenkin suurimmalta osin opinnäytetyön ulkopuolelle.
Projektin edetessä työ painottuu brändin hallinnan hahmottamiseen ja siihen liittyviin teemoihin, kuten markkinointiin ja tekijöihin yritysilmeen taustalla. Uudistusta pohditaan myös myynnin edistämisen näkökulmasta pidemmällä aikavälillä. Huomiota kiinnitetään tavoitteisiin valintojen taustalla. Työ ei ole varsinainen brändi-uudistus, vaan pikemminkin pohjustusta tulevaisuutta varten.
Muotoilijan rooli brändi-uudistus prosessissa voisi olla myös kuvaava nimi tälle opinnäytetyölle. Työ on abstraktin kokonaisuuden hahmottamista, ydinasioiden etsimistä, löytämistä ja ryhmittelyä. Muotoilijan tehtävä projektissa on yrityksen toiminnan, palveluiden ja arvomaailman metsästys moniulotteisesta kokonaisuudesta. Seuraava vaihe olisi niiden tarjoileminen asiakkaalle selkeänä pakettina brändin, nettisivujen ja lopulta markkinoinnin välityksellä. Käytönnän toteutus rajautuu kuitenkin suurimmalta osin opinnäytetyön ulkopuolelle.