"Kaikki on vinksin vonksin tai ainakin heikun keikun" : kehittämisprojekti lasten kokonaisvaltaisesta laulunopetuksesta
Siltanen, Riikka (2015)
Siltanen, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810890
Tiivistelmä
Miten laulua pitäisi opettaa? Eroaako laulun opettaminen lapsille aikuisten opettamisesta, ja jos, niin miltä osin? Olisiko mahdollista kehittää lapsille sellaisia laulun opettamisen tapoja, jotka tukisivat samanaikaisesti sekä teknistä että ilmaisullista oppimista? Tässä opinnäytetyössä pyrin tarkastelemaan lasten laulunopetusta kokonaisvaltaisen oppimisen tapahtumana sekä kehittämään lapsille uusia, mielekkäitä tapoja tutustua lauluinstrumenttiin.
Opinnäytetyöni on kehittämisprojekti, jonka tavoitteena on rakentaa lasten laulunopetukseen soveltuva sisältökokonaisuus, Esittävä laulupaja. Pajan elementteinä ovat sekä laulu- että draamapedagogiset menetelmät.
Draamapedagogista lähestymistapaa työssäni edustaa Szenische Interpretation-opetusmenetelmä. Menetelmä on kehitetty Saksassa vuosien 1982−1990 välillä ja sitä on hyödynnetty muun muassa koulujen musiikinopetuksessa, sittemmin myös työkaluna oopperataloissa sekä sosiaalipedagogiikassa. Menetelmä tunnetaan nykyisin laajemmin englannin kielisellä nimellään Dramatic Interpretation.
Kehittämisprojektissani tutkin Dramatic Interpretation-menetelmän soveltamismahdollisuutta lasten laulunopetukseen Esittävässä laulupajassa. Koeryhmänäni Esittävässä laulupajassa toimivat Savion koulun ensimmäisten luokkien oppilaat syksyllä 2014 Keravalla. Mukana kehittämisprojektissa oli yhteensä noin 70 lasta.
Lasten kanssa työskentelystä saadun kokemuksen perusteella Dramatic Interpretation-menetelmän perusajatukset sopivat hyvin toteutettaviksi Esittävässä laulupajassa, sillä ne tarjoavat näköaloja juuri oppimistapahtuman kokonaisvaltaisuuteen. Menetelmään perehtyminen ja sen toteuttaminen lasten kanssa haastoi myös minut opettajana pohtimaan omaa pedagogin identiteettiäni ja rooliani muuttuvassa suomalaisessa musiikkikulttuurissa.
Menetelmällisesti opinnäytetyöni sisältää sekä toimintatutkimuksen että kehittämistutkimuksen elementtejä.
Opinnäytetyöni on kehittämisprojekti, jonka tavoitteena on rakentaa lasten laulunopetukseen soveltuva sisältökokonaisuus, Esittävä laulupaja. Pajan elementteinä ovat sekä laulu- että draamapedagogiset menetelmät.
Draamapedagogista lähestymistapaa työssäni edustaa Szenische Interpretation-opetusmenetelmä. Menetelmä on kehitetty Saksassa vuosien 1982−1990 välillä ja sitä on hyödynnetty muun muassa koulujen musiikinopetuksessa, sittemmin myös työkaluna oopperataloissa sekä sosiaalipedagogiikassa. Menetelmä tunnetaan nykyisin laajemmin englannin kielisellä nimellään Dramatic Interpretation.
Kehittämisprojektissani tutkin Dramatic Interpretation-menetelmän soveltamismahdollisuutta lasten laulunopetukseen Esittävässä laulupajassa. Koeryhmänäni Esittävässä laulupajassa toimivat Savion koulun ensimmäisten luokkien oppilaat syksyllä 2014 Keravalla. Mukana kehittämisprojektissa oli yhteensä noin 70 lasta.
Lasten kanssa työskentelystä saadun kokemuksen perusteella Dramatic Interpretation-menetelmän perusajatukset sopivat hyvin toteutettaviksi Esittävässä laulupajassa, sillä ne tarjoavat näköaloja juuri oppimistapahtuman kokonaisvaltaisuuteen. Menetelmään perehtyminen ja sen toteuttaminen lasten kanssa haastoi myös minut opettajana pohtimaan omaa pedagogin identiteettiäni ja rooliani muuttuvassa suomalaisessa musiikkikulttuurissa.
Menetelmällisesti opinnäytetyöni sisältää sekä toimintatutkimuksen että kehittämistutkimuksen elementtejä.