CuePilot-ohjelma musiikkiohjelmien monikameratuotannoissa
Leroux Murillo, Alexandra (2015)
Leroux Murillo, Alexandra
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810971
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä esitellään monikameratuotantojen eri työvaiheet, työnkuvat sekä työskentelytavat. Tietojen keräämiseen on haastateltu useita tv-alan ammattilaisia. Työssä selvitetään miten monikameratuotannot ovat muuttuneet vuosien varrella, mihin suuntaan ne ovat kehittymässä ja mahdolliset tulevaisuuden haasteet. Musiikkipitoiset monikameratuotannot ovat työn keskiössä. Lisäksi opinnäyte toimii tietopakettina CuePilot-ohjelmasta alan ammattilaisille tai monikameratuotannoista kiinnostuneille.
Luvussa kaksi syvennytään klassisen musiikin monikameratuotantojen suunnittelun vaatimuksiin ja työvaiheisiin keskittyen ohjaajan ja tuotantokoordinaattorin tehtäviin. Tiedot perustuvat henkilökohtaiseen kokemukseen tuotantokoordinaattorin työssä, kerättyyn kirjallisuuteen, sekä Yleisradion tuotantokoordinaattorin Heidi Kokin, ja ohjaajan Timo Suomen haastatteluihin.
Kirjallisuuteen ja konkariohjaaja Erkki Pohjanheimon haastatteluun pohjautuen selvitetään musiikkipainotteisten monikameratuotantojen historiaa Suomessa ja niiden kehittyminen sekä tekniseltä kannalta että työtapojen suhteen.
Opinnäytteen luvussa neljä esitellään tanskalaisen Per Zachariassenin CuePilot-nimistä kuvan miksausohjelmaa. CuePilotilla on mahdollista suunnitella monikameratuotannot sekunnintarkkuudella käyttäen aikakoodeja. CuePilotin ominaisuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa musiikkipitoisissa monikameratuotannoissa. CuePilotilla päästään lähelle editoidun ohjelman kuvakerrontaa suorassa lähetyksessä. Tiedonkeruu perustuu haastatteluihin sekä CuePilotin kehittämisessä mukana olleen Jesper Hvenegaardin luentoihin. Tässä työssä selvitetään miten ohjelma toimii ja miten se helpottaa nykyisiä työkäytäntöjä monikameratuotannoissa.
Lopulta opinnäytteessä esitellään monikameratuotantojen erilaiset haasteet ja alan mahdolliset kehittymistarpeet kasvavan kysynnän ja rajallisten resurssien suhteen.
Luvussa kaksi syvennytään klassisen musiikin monikameratuotantojen suunnittelun vaatimuksiin ja työvaiheisiin keskittyen ohjaajan ja tuotantokoordinaattorin tehtäviin. Tiedot perustuvat henkilökohtaiseen kokemukseen tuotantokoordinaattorin työssä, kerättyyn kirjallisuuteen, sekä Yleisradion tuotantokoordinaattorin Heidi Kokin, ja ohjaajan Timo Suomen haastatteluihin.
Kirjallisuuteen ja konkariohjaaja Erkki Pohjanheimon haastatteluun pohjautuen selvitetään musiikkipainotteisten monikameratuotantojen historiaa Suomessa ja niiden kehittyminen sekä tekniseltä kannalta että työtapojen suhteen.
Opinnäytteen luvussa neljä esitellään tanskalaisen Per Zachariassenin CuePilot-nimistä kuvan miksausohjelmaa. CuePilotilla on mahdollista suunnitella monikameratuotannot sekunnintarkkuudella käyttäen aikakoodeja. CuePilotin ominaisuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa musiikkipitoisissa monikameratuotannoissa. CuePilotilla päästään lähelle editoidun ohjelman kuvakerrontaa suorassa lähetyksessä. Tiedonkeruu perustuu haastatteluihin sekä CuePilotin kehittämisessä mukana olleen Jesper Hvenegaardin luentoihin. Tässä työssä selvitetään miten ohjelma toimii ja miten se helpottaa nykyisiä työkäytäntöjä monikameratuotannoissa.
Lopulta opinnäytteessä esitellään monikameratuotantojen erilaiset haasteet ja alan mahdolliset kehittymistarpeet kasvavan kysynnän ja rajallisten resurssien suhteen.