Elämys kulttuurin kannattelijana : oppilas- ja ammattimuusikoiden orkesteriyhteistyö
Vanhanen, Salla (2015)
Vanhanen, Salla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811084
Tiivistelmä
Elämys kulttuurin kannattelijana -opinnäytetyössä tutkittiin oppilas- ja ammattimuusikoiden yhteistyökonsertteja. Opinnäytetyön tarkoitus oli koota yhteen ja kehittää yhteistyömuotoisten konserttien hyviä käytänteitä. Opinnäytetyössä keskityttiin yhteistyöprojekteihin tuottamisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ammattitaitoa musiikkipedagogina konserttiprojektiosaajan asiantuntijuuteen.
Opinnäytetyön tutkimuskohteeksi rajattiin oppilas- ja ammattimuusikoiden yhteistyössä toteuttamat sinfonisen orkesterimusiikin konserttiproduktiot. Tutkimusmenetelminä olivat haastattelut, Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n kuuluvien orkesterien internetsivustojen tarkastelu rajauksena lapsiin ja nuoriin kohdistuva yleisötyö, kahden esimerkkiproduktion, Kisällit ja mestarit -yhteistyökonsertti sekä Nuorten solistien konsertti, seuraaminen ja vertailu, sekä kirjallisen tutkimusaineiston tarjoamat tuottaja- ja tavoitteellinen verkkoviestintänäkökulmat.
Tutkimusprosessin ja opinnäytetyön kirjoittamisen myötä keskeisiksi käsitteiksi nousivat esteettinen elämys, yhteisöllisyys, orkesterin kulttuuriympäristö ja yhteistyöprojektien toimijoiden sijoittuminen kulttuuriekosysteemiin. Opinnäytetyössä selvitetään kirjoittajan omaa orkesterisoiton kokemusta ja sen vaikutuksia ammattiuran muotoutumiseen. Kisällit ja mestarit -konsertista tuotettiin kaksi palautekyselyä, joiden raportit ovat osa opinnäytetyön tutkimusaineistoa. Tausta-aineistona tutkimukselle toimivat opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisut.
Tutkimusprosessin tuloksena opinnäytetyössä esitellään elämysten mahdollistajan hyvät käytänteet yhteistyömuotoisen konsertin järjestämiseen. Löydöksenä yleisötyön tarkastelussa hahmottui kamari- ja runko-orkestereiden hyvät mahdollisuudet osallistavaan yleisötyöhön ja toiminnan kehittämiseen tavoitteellisen verkkoviestinnän ja elämyspalveluna toteutettavan yleisötyön avulla. Orkesterikokemus hahmottui yhteisölliseksi esteettisen elämyksen kokemukseksi, jonka vaikutuksia toisella Mestarit ja kisällit -palautekyselyllä pyrittiin mittaamaan. Esteettisen elämyksen kokemusta pystyttiin hyödyntämään elämyspalvelu-tuotannon arvona.
Opinnäytetyön tutkimus- ja kirjoitusprosessin avulla hahmottuivat syvällisesti sekä oma ammattimuusikkous että orkesterisoiton kokemuksen merkitys ammattimuusikkoudelle. Asiantuntijuus projektiosaajana ja yhteisöllisiä yhteissoittotapoja opettavana musiikkipedagogina kehittyi. Hyvät käytänteet yhteiskonsertin tuottamiseen -ohjeistuksen laatimisen myötä kehittyi pystyvyys suunnitella orkesteriyhteistyöprojekteja ja toimia niissä projektiorganisaation vetäjänä tai jäsenenä.
Ammattiorkesterit voivat käyttää tätä opinnäytetyötä tavoitteellisen yleisötyön kehittämisen työkaluna. Musiikkioppilaitokset voivat käyttää tätä opinnäytetyötä apuna orkesterikoulutuksellisen opetuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tutkimuskohteeksi rajattiin oppilas- ja ammattimuusikoiden yhteistyössä toteuttamat sinfonisen orkesterimusiikin konserttiproduktiot. Tutkimusmenetelminä olivat haastattelut, Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n kuuluvien orkesterien internetsivustojen tarkastelu rajauksena lapsiin ja nuoriin kohdistuva yleisötyö, kahden esimerkkiproduktion, Kisällit ja mestarit -yhteistyökonsertti sekä Nuorten solistien konsertti, seuraaminen ja vertailu, sekä kirjallisen tutkimusaineiston tarjoamat tuottaja- ja tavoitteellinen verkkoviestintänäkökulmat.
Tutkimusprosessin ja opinnäytetyön kirjoittamisen myötä keskeisiksi käsitteiksi nousivat esteettinen elämys, yhteisöllisyys, orkesterin kulttuuriympäristö ja yhteistyöprojektien toimijoiden sijoittuminen kulttuuriekosysteemiin. Opinnäytetyössä selvitetään kirjoittajan omaa orkesterisoiton kokemusta ja sen vaikutuksia ammattiuran muotoutumiseen. Kisällit ja mestarit -konsertista tuotettiin kaksi palautekyselyä, joiden raportit ovat osa opinnäytetyön tutkimusaineistoa. Tausta-aineistona tutkimukselle toimivat opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisut.
Tutkimusprosessin tuloksena opinnäytetyössä esitellään elämysten mahdollistajan hyvät käytänteet yhteistyömuotoisen konsertin järjestämiseen. Löydöksenä yleisötyön tarkastelussa hahmottui kamari- ja runko-orkestereiden hyvät mahdollisuudet osallistavaan yleisötyöhön ja toiminnan kehittämiseen tavoitteellisen verkkoviestinnän ja elämyspalveluna toteutettavan yleisötyön avulla. Orkesterikokemus hahmottui yhteisölliseksi esteettisen elämyksen kokemukseksi, jonka vaikutuksia toisella Mestarit ja kisällit -palautekyselyllä pyrittiin mittaamaan. Esteettisen elämyksen kokemusta pystyttiin hyödyntämään elämyspalvelu-tuotannon arvona.
Opinnäytetyön tutkimus- ja kirjoitusprosessin avulla hahmottuivat syvällisesti sekä oma ammattimuusikkous että orkesterisoiton kokemuksen merkitys ammattimuusikkoudelle. Asiantuntijuus projektiosaajana ja yhteisöllisiä yhteissoittotapoja opettavana musiikkipedagogina kehittyi. Hyvät käytänteet yhteiskonsertin tuottamiseen -ohjeistuksen laatimisen myötä kehittyi pystyvyys suunnitella orkesteriyhteistyöprojekteja ja toimia niissä projektiorganisaation vetäjänä tai jäsenenä.
Ammattiorkesterit voivat käyttää tätä opinnäytetyötä tavoitteellisen yleisötyön kehittämisen työkaluna. Musiikkioppilaitokset voivat käyttää tätä opinnäytetyötä apuna orkesterikoulutuksellisen opetuksen suunnittelussa.