CAN-väylään perustuva ohjauspaneelikonseptin suunnittelu
Hajdini, Alban (2015)
Hajdini, Alban
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella CAN-väylätekniikkaan perustuva kosketusnäytöllinen ohjauspaneeli. Ohjauspaneelin kokoonpanossa käytetään Arduino- kehitysalustaan perustuvaan mikrokontrollereita sekä 4D Systemsin valmistama kosketusnäyttöä.
Nykyään ajoneuvojen ohjausjärjestelmät ovat älykkäistä yksiköistä ja antureista koostuvia järjestelmiä, joiden tiedonsiirtoliikennöinnissä käytetään CAN-väylätekniikka. Tämän työn yksi keskeisimpiä osaalueita on CAN-väylätekniikan rakenteeseen ja toimintaan perehtyminen. Työssä tutkittiin CAN-väylän topologia sekä tiedonsiirtorakenteen ominaisuudet ja siihen liittyvät protokollat.
Lisäksi tarkastellaan projektissa käytettyjä Arduino-kehitysalustan perustuvia mikrokontrollereita sekä niiden ohjelmointi C++ ohjelmointikielellä. Työssä kuvataan kuinka mikrokontrollerilla voidaan lukea ajoneuvon tietoja sekä ohjata toimintoja.
Työn alkuperäinen tarkoitus oli, että ohjauspaneelia sovellettaisiin käytettäväksi MoTeC moottorinohjausyksikön kanssa, mutta aiheen vaativuuden sekä kiireisen aikataulun johdosta päädyttiin kehittämään konseptia vain testaustasolle asti, jossa tarkasteltiin ohjelmakoodia sekä väylässä liikkuvaa dataa käyttäen ajoneuvon alkuperäistä moottorinohjausyksikköä.
Nykyään ajoneuvojen ohjausjärjestelmät ovat älykkäistä yksiköistä ja antureista koostuvia järjestelmiä, joiden tiedonsiirtoliikennöinnissä käytetään CAN-väylätekniikka. Tämän työn yksi keskeisimpiä osaalueita on CAN-väylätekniikan rakenteeseen ja toimintaan perehtyminen. Työssä tutkittiin CAN-väylän topologia sekä tiedonsiirtorakenteen ominaisuudet ja siihen liittyvät protokollat.
Lisäksi tarkastellaan projektissa käytettyjä Arduino-kehitysalustan perustuvia mikrokontrollereita sekä niiden ohjelmointi C++ ohjelmointikielellä. Työssä kuvataan kuinka mikrokontrollerilla voidaan lukea ajoneuvon tietoja sekä ohjata toimintoja.
Työn alkuperäinen tarkoitus oli, että ohjauspaneelia sovellettaisiin käytettäväksi MoTeC moottorinohjausyksikön kanssa, mutta aiheen vaativuuden sekä kiireisen aikataulun johdosta päädyttiin kehittämään konseptia vain testaustasolle asti, jossa tarkasteltiin ohjelmakoodia sekä väylässä liikkuvaa dataa käyttäen ajoneuvon alkuperäistä moottorinohjausyksikköä.