3D-koneohjaus kadunrakentamisessa
Liimatainen, Risto-Matti (2015)
Liimatainen, Risto-Matti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811097
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kaivinkoneeseen asennetun 3D-koneohjausjärjestelmän toimivuutta kadunrakentamisessa. Tarkoituksena oli luoda materiaali, jota toimihenkilöt voivat käyttää apunaan aloittaessaan ensimmäistä hankettaan, jossa käytetään koneohjausjärjestelmää. Työssä kerrotaan järjestelmän ongelmista ja hyödyistä katuhankkeessa. Työn tilaajana toimi NCC Rakennus Oy.
Työssä seurattiin Jyväskylän Palokkaan rakennetun Heinälampi III -katu-urakan etenemistä. Hankkeessa oli käytössä kaksi 3D-koneohjauksella varustettua kaivinkonetta, joiden toimivuutta ja tehokkuutta arvioitiin omakohtaisesti sekä haastattelemalla muuta työmaan henkilöstöä koko työmaan ajan. Lisäksi suoritettiin vertailua perinteistä työtekniikkaa varten tehdyn kustannusarvion ja 3D-koneohjauksella tehdyn toteutuneiden kustannusten välillä.
Seurannan ja vertailun perusteella 3D-koneohjausta hyödyntämällä saatiin selviä säästöjä materiaaleissa ja työtun-neissa. Lisäksi työn tarkkuus ja työturvallisuus paranivat koneohjauksen käytön myötä. Työssä selvisi myös hyvän koneohjausmallin tärkeys. 3D-koneohjauksen tekniikassa on vielä parannettavaa, jotta voidaan taata keskeytymätön työ ilman laitteiston teknisiä ongelmia.
Työn perusteella tulee selväksi, että tulevaisuudessa koneohjausjärjestelmät tulevat yleistymään infra-hankkeissa mallintamisen yleistymisen ja tilaajien vaatimusten vuoksi.
Työssä seurattiin Jyväskylän Palokkaan rakennetun Heinälampi III -katu-urakan etenemistä. Hankkeessa oli käytössä kaksi 3D-koneohjauksella varustettua kaivinkonetta, joiden toimivuutta ja tehokkuutta arvioitiin omakohtaisesti sekä haastattelemalla muuta työmaan henkilöstöä koko työmaan ajan. Lisäksi suoritettiin vertailua perinteistä työtekniikkaa varten tehdyn kustannusarvion ja 3D-koneohjauksella tehdyn toteutuneiden kustannusten välillä.
Seurannan ja vertailun perusteella 3D-koneohjausta hyödyntämällä saatiin selviä säästöjä materiaaleissa ja työtun-neissa. Lisäksi työn tarkkuus ja työturvallisuus paranivat koneohjauksen käytön myötä. Työssä selvisi myös hyvän koneohjausmallin tärkeys. 3D-koneohjauksen tekniikassa on vielä parannettavaa, jotta voidaan taata keskeytymätön työ ilman laitteiston teknisiä ongelmia.
Työn perusteella tulee selväksi, että tulevaisuudessa koneohjausjärjestelmät tulevat yleistymään infra-hankkeissa mallintamisen yleistymisen ja tilaajien vaatimusten vuoksi.