Palveluista hotellipaketeiksi : hotellipakettien suunnittelu hotelli Jahtihoville
Ollikainen, Tiia (2015)
Ollikainen, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811122
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin hotellipaketteja Finlandia Hotels –ketjuun kuuluvalle hotelli Jahtihoville ja tarkoitus oli lisätä yksityisen hotellin palvelutarjontaa. Yrityksen käyttöön suunniteltiin opas, johon sisältyy hotellipakettien tuotantoon ja markkinointiin liittyvää tietoa, kuten tuotanto- ja kulutuskaaviot, sekä hotellipakettien hinnat. Opas ja hotellipaketit ovat salaisia, mutta opinnäytetyössä kuvataan hotellipakettien suunnitteluprosessia. Hotellipakettien tavoitteena on olla toteuttamiskelpoisia, jotka testaamisen ja kaupallistamisen jälkeen voisivat hyödyttää yritystä ja sen asiakkaita.
Hotellipakettien suunnittelussa hyödynnettiin teoriaa palvelutuotteista ja tuotteistamisesta. Teoriatiedon lisäksi hotellipakettien suunnittelu pohjautuu teemahaastatteluun, joka tehtiin hotellin toiselle yrittäjälle, asiakaskyselyyn ja kirjoituspöytätutkimukseen valituista kaupunkihotelleista ja yhdestä hotelliketjusta. Tutkimusten ja lähdekirjallisuuden avulla saatiin tietoa yrityksen historiasta ja toiminnasta, kaupunkihotellien hotellipakettitarjonnasta, hotelli Jahtihovin asiakkaista tarpeineen ja toiveineen, sekä yrityksen imagosta. Asiakaskyselystä saatuja tietoja ei voida pienen vastausmäärän perusteella yleistää, mutta niiden tarkoituksena oli saada suuntaa antavaa tietoa kohderyhmistä ja uusia ideoita palveluille.
Suunniteltuja hotellipaketteja on yhteensä kolme ja ne on suunnattu joko pariskunnille, perheille tai työmatkailijoille. Hotellipaketit joko helpottavat asiakkaan vierailua hotellissa tai tarjoavat kokonaisuuden, jossa tarina johdattaa asiakkaan prosessia. Kaksi hotellipakettia on suunniteltu tarinalähtöisesti ja niiden on tarkoitus mahdollistaa elämyksen kokeminen ja erottua tarinan avulla muiden hotellien paketeista. Hotellipaketit suunniteltiin hotellin toimintaan sopiviksi ja niihin liittyvän oppaan oli tarkoitus helpottaa hotellipakettien toteuttamista ja markkinointia.
Hotellipakettien suunnittelussa hyödynnettiin teoriaa palvelutuotteista ja tuotteistamisesta. Teoriatiedon lisäksi hotellipakettien suunnittelu pohjautuu teemahaastatteluun, joka tehtiin hotellin toiselle yrittäjälle, asiakaskyselyyn ja kirjoituspöytätutkimukseen valituista kaupunkihotelleista ja yhdestä hotelliketjusta. Tutkimusten ja lähdekirjallisuuden avulla saatiin tietoa yrityksen historiasta ja toiminnasta, kaupunkihotellien hotellipakettitarjonnasta, hotelli Jahtihovin asiakkaista tarpeineen ja toiveineen, sekä yrityksen imagosta. Asiakaskyselystä saatuja tietoja ei voida pienen vastausmäärän perusteella yleistää, mutta niiden tarkoituksena oli saada suuntaa antavaa tietoa kohderyhmistä ja uusia ideoita palveluille.
Suunniteltuja hotellipaketteja on yhteensä kolme ja ne on suunnattu joko pariskunnille, perheille tai työmatkailijoille. Hotellipaketit joko helpottavat asiakkaan vierailua hotellissa tai tarjoavat kokonaisuuden, jossa tarina johdattaa asiakkaan prosessia. Kaksi hotellipakettia on suunniteltu tarinalähtöisesti ja niiden on tarkoitus mahdollistaa elämyksen kokeminen ja erottua tarinan avulla muiden hotellien paketeista. Hotellipaketit suunniteltiin hotellin toimintaan sopiviksi ja niihin liittyvän oppaan oli tarkoitus helpottaa hotellipakettien toteuttamista ja markkinointia.