Brändidokumentaatio brändirakentamisen työkaluna : Case: Ritva Liisa Pohjalainen -korutuotemerkki
Räsänen, Salla (2015)
Räsänen, Salla
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811168
Tiivistelmä
Kilpailun kovetessa globaaleilla markkinoilla asiakkaan huomion saamisesta ja erottumisesta tuotevaihtoehtojen loputtomasta massasta on tullut yrityksille entistä haastavampaa. Kun pelkkä hyvä tuote tai kustannustehokas laatu eivät enää riitä takaamaan menestystä, on brändirakentaminen noussut merkittävimmäksi tai jopa ainoaksi kilpailustrategiaksi.
Tässä opinnäytteessä tutkitaan brändirakentamista korutuotemerkin näkökulmasta keskittyen tarkastelemaan erityisesti brändidokumentaation merkitystä brändirakentamisen ja -johtamisen työvälineenä. Työssä tuodaan esille brändirakentamisen keskeisiä ongelmia, osoitetaan brändidokumentaation merkitys niiden ratkaisemisessa sekä esitellään, millainen hyvän brändidokumentaation tulisi olla ja mitä sen tulisi sisältää.
Opinnäyte on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen on kirjallisuuskatsaus brändirakentamisen ja brändidokumentaation teoriaan. Toinen osa on liite, jossa on arvioitu case-esimerkkinä käytettyä Ritva Liisa Pohjalainen -korutuotemerkin brändidokumentaatiota vertaamalla sitä ensimmäisessä osassa esitettyyn teoriaan. Pyrkimyksenä toisessa osiossa on ollut selvittää kyseisen brändidokumentaation kehitysmahdollisuuksia. Case-esimerkkiä käsittelevä liite osa on salattu, eikä siitä siksi ole liitetty osaksi julkista opinnäytetyöraporttia. Salattu osa on opinnäytteen laatijan hallussa.
Opinnäytteen tarkoituksena on ollut ensisijaisesti lisätä allekirjoittaneen omaa tuntemusta ja ammattitaitoa brändirakentamisen aihealueella. Opinnäytteen sisältö on sovellettavissa alalla kuin alalla, vaikka siinä painotetaankin ensisijaisesti korualalle relevantteja asioita. Opinnäytteen sisältö on hyödyllinen myös kaikille oman brändin tai brändidokumentaation laatimista suunnitteleville.
Tässä opinnäytteessä tutkitaan brändirakentamista korutuotemerkin näkökulmasta keskittyen tarkastelemaan erityisesti brändidokumentaation merkitystä brändirakentamisen ja -johtamisen työvälineenä. Työssä tuodaan esille brändirakentamisen keskeisiä ongelmia, osoitetaan brändidokumentaation merkitys niiden ratkaisemisessa sekä esitellään, millainen hyvän brändidokumentaation tulisi olla ja mitä sen tulisi sisältää.
Opinnäyte on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen on kirjallisuuskatsaus brändirakentamisen ja brändidokumentaation teoriaan. Toinen osa on liite, jossa on arvioitu case-esimerkkinä käytettyä Ritva Liisa Pohjalainen -korutuotemerkin brändidokumentaatiota vertaamalla sitä ensimmäisessä osassa esitettyyn teoriaan. Pyrkimyksenä toisessa osiossa on ollut selvittää kyseisen brändidokumentaation kehitysmahdollisuuksia. Case-esimerkkiä käsittelevä liite osa on salattu, eikä siitä siksi ole liitetty osaksi julkista opinnäytetyöraporttia. Salattu osa on opinnäytteen laatijan hallussa.
Opinnäytteen tarkoituksena on ollut ensisijaisesti lisätä allekirjoittaneen omaa tuntemusta ja ammattitaitoa brändirakentamisen aihealueella. Opinnäytteen sisältö on sovellettavissa alalla kuin alalla, vaikka siinä painotetaankin ensisijaisesti korualalle relevantteja asioita. Opinnäytteen sisältö on hyödyllinen myös kaikille oman brändin tai brändidokumentaation laatimista suunnitteleville.