Laulajan tunneilmaisu : tunteiden tunnusmerkit kehossa ja äänessä
Ratilainen, Taru (2015)
Ratilainen, Taru
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810993
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkin laulajan tunneilmaisua kehollisuuden näkökulmasta. Tunteiden ilmaisu on laulajalle yksi tärkeimpiä taitoja esiintymistilanteessa, joten tarkastelen työssäni erityisesti sitä, miten tunteet ilmenevät laulajan äänessä ja kehossa. Työni on kehitys- ja suunnittelutyö, jonka tavoitteena on selvittää, onko laulajan äänestä, eleistä tai ilmeistä havaittavissa tunteille tyypillisiä tunnusmerkkejä ja kehittää harjoituksia, joilla laulajan tunneilmaisua voitaisiin selkeyttää. Tarkoitus on ymmärtää laulajan tunteita ja ilmaisua kokonaisvaltaisesti.
Työni jakautuu kirjallisuusosioon, testiosioon ja kehitystyöosaan. Käsittelen laulajaa kolmesta eri näkökulmasta, jotka kaikki mielestäni vaikuttavat laulajan tunteisiin ja niiden ilmaisuun niin laulajan itsensä kuin esityksen kuuntelijankin näkökulmasta. Kirjallisuusosiossa käsittelen laulajaa kolmesta eri näkökulmasta. Laulajan kokonaisvaltaisen instrumentin muodostaa fysiologinen, kokemuksellinen ja situationaalinen instrumentti. Laulajan fysiologinen instrumentti on laulajan keho ja sen fysiologinen liike, eli äänen muodostuminen, lihasten ja koko kehon fysiologinen toiminta sekä ilmeet ja eleet. Laulajan kokemuksellinen instrumentti on yhtä kuin tunteiden tunteminen ja niiden ilmaisu. Pureudun tunneilmaisuun myös kehollisuuden tasolla ja tutkin, miten tunteet ilmenevät laulajan kehossa. Laulaja toimii aina vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa, mikä muodostaa laulajan situationaalisen instrumentin. Käsittelen tunneilmaisua myös kuuntelijan kehon näkökulmasta.
Testiosiossa esittelen tekemiäni narratiivisia tutkimuksia, joita tein itselleni ja muutamille oppilailleni. Sain niistä paljon käytännöntietoa. Kirjallisuusosion ja testiosion pohjalta kehittelin kehitystyöosaan erilaisia harjoituksia, joiden avulla tunneilmaisua voi selkeyttää ja harjoitella. Työssä todetaan lopuksi, että tunteilla on niille tyypillisiä tunnusmerkkejä ja niitä on mahdollista oppia myös toistamaan ainakin osittain. Tunteet ovat energiaa ihmisten välillä ja esiintyjän tunteet liikuttavat aina myös kuuntelijan kehoa, vaikkei tämä sitä tiedostaisikaan.
Työni tarkoitus on muistuttaa tunneilmaisun ja kehollisuuden tärkeydestä laulun opiskelussa ja antaa eväitä aiheen jatkotutkimuksiin ja tunneilmaisun harjoittelemiseen.
Työni jakautuu kirjallisuusosioon, testiosioon ja kehitystyöosaan. Käsittelen laulajaa kolmesta eri näkökulmasta, jotka kaikki mielestäni vaikuttavat laulajan tunteisiin ja niiden ilmaisuun niin laulajan itsensä kuin esityksen kuuntelijankin näkökulmasta. Kirjallisuusosiossa käsittelen laulajaa kolmesta eri näkökulmasta. Laulajan kokonaisvaltaisen instrumentin muodostaa fysiologinen, kokemuksellinen ja situationaalinen instrumentti. Laulajan fysiologinen instrumentti on laulajan keho ja sen fysiologinen liike, eli äänen muodostuminen, lihasten ja koko kehon fysiologinen toiminta sekä ilmeet ja eleet. Laulajan kokemuksellinen instrumentti on yhtä kuin tunteiden tunteminen ja niiden ilmaisu. Pureudun tunneilmaisuun myös kehollisuuden tasolla ja tutkin, miten tunteet ilmenevät laulajan kehossa. Laulaja toimii aina vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa, mikä muodostaa laulajan situationaalisen instrumentin. Käsittelen tunneilmaisua myös kuuntelijan kehon näkökulmasta.
Testiosiossa esittelen tekemiäni narratiivisia tutkimuksia, joita tein itselleni ja muutamille oppilailleni. Sain niistä paljon käytännöntietoa. Kirjallisuusosion ja testiosion pohjalta kehittelin kehitystyöosaan erilaisia harjoituksia, joiden avulla tunneilmaisua voi selkeyttää ja harjoitella. Työssä todetaan lopuksi, että tunteilla on niille tyypillisiä tunnusmerkkejä ja niitä on mahdollista oppia myös toistamaan ainakin osittain. Tunteet ovat energiaa ihmisten välillä ja esiintyjän tunteet liikuttavat aina myös kuuntelijan kehoa, vaikkei tämä sitä tiedostaisikaan.
Työni tarkoitus on muistuttaa tunneilmaisun ja kehollisuuden tärkeydestä laulun opiskelussa ja antaa eväitä aiheen jatkotutkimuksiin ja tunneilmaisun harjoittelemiseen.