Mobiilipelin käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus
Hänninen, Roope (2015)
Hänninen, Roope
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911255
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi pelikehitysprosessia. Pääpainona on mobiilipelin käyttöliittymän suunnittelu. Tavoitteena on antaa käsitys siitä, millaista itsenäinen pelikehitys on pienessä ryhmässä, jonka jäsenet ovat ensikertalaisia itsenäisessä pelikehityksessä. Kehitettävä peli on meriaiheinen sivulta kuvattu endless runner. Vallitsevana teemana pelissä on ympäristökriittisyys.
Työssä esitellään kehitettävän mobiilipelin tyyliä, teemaa ja pelimekaniikkaa. Selvitetään pelikehitykseen tarvittaavaa osaamista ja tutkitaan kuinka teollisen muotoilun koulutus sopii pelikehitykseen. Käsitellään ideointia, pelikehitysohjelmistoja ja sisällön tuottamista.
Käyttöliittymän suunnitteluprosessin esitteleminen on pääosassa. Tutustumalla markkinoilla oleviin mobiilipeleihin olen kerännyt tietopohjaa erilaisista mobiilipelikäyttöliittymistä. Taustatutkimuksen ja tiedonkeräämisen kautta suunnittelen pelin käyttöliittymän.
Graafisen käyttöliittymän suunnitteluprosessi jatkaa siitä mihin käyttöliittymän suunnittelu jää. Hahmottelen käyttöliittymälle visuaalisen ilmeen ja käyn läpi tietoa valintojeni takana. Tutkin kontrasteja ja muotoja selkeän visuaalisen ilmeen luomisessa.
Lopulta esittelen käyttäjäskenaariot. Näissä skenaarioissa tutustutaan mielikuvituksellisiin potentiaalisiin käyttäjiin. Skenaarioilla tuetaan suunnitteluprosesseissa esitettyä materiaalia.
Työssä esitellään kehitettävän mobiilipelin tyyliä, teemaa ja pelimekaniikkaa. Selvitetään pelikehitykseen tarvittaavaa osaamista ja tutkitaan kuinka teollisen muotoilun koulutus sopii pelikehitykseen. Käsitellään ideointia, pelikehitysohjelmistoja ja sisällön tuottamista.
Käyttöliittymän suunnitteluprosessin esitteleminen on pääosassa. Tutustumalla markkinoilla oleviin mobiilipeleihin olen kerännyt tietopohjaa erilaisista mobiilipelikäyttöliittymistä. Taustatutkimuksen ja tiedonkeräämisen kautta suunnittelen pelin käyttöliittymän.
Graafisen käyttöliittymän suunnitteluprosessi jatkaa siitä mihin käyttöliittymän suunnittelu jää. Hahmottelen käyttöliittymälle visuaalisen ilmeen ja käyn läpi tietoa valintojeni takana. Tutkin kontrasteja ja muotoja selkeän visuaalisen ilmeen luomisessa.
Lopulta esittelen käyttäjäskenaariot. Näissä skenaarioissa tutustutaan mielikuvituksellisiin potentiaalisiin käyttäjiin. Skenaarioilla tuetaan suunnitteluprosesseissa esitettyä materiaalia.