Verkkosivuston kävijätietojen hyödyntäminen sisällöntuotannossa
Laine, Timo (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610436
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa polkupyöriin erikoistuneen internetsivuston kävijöiden kiinnostuksen kohteita. Tavoitteena oli tunnistaa kävijöiden mielestä mielenkiintoisimmat polkupyöräilyyn liittyvät tuoteryhmät. Opinnäytetyö on luonteeltaan kvantatiivinen tutkimus, joka perustui olemassa olevan datan analysointiin ja datan perusteella tehtyyn testaukseen.
Teoria-aineisto perustuu tutkimuksessa käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin. Teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointia, kumppanuusmarkkinointia, sekä analytiikkatyökaluja. Aineisto perustui ammattikirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin.
Opinnäytetyötä varten tehtiin myös nykytilannekartoitus, mikä koostui edellisten vuosien kävijätilastojen analyyseista. Teoriaosuus ja tutkimuksen kohteena olleen sivuston kävijätietojen analyysi loivat pohjan tutkimuksen tekemiselle ja tehokkaat mittarit kävijävirtojen mittaamiseen voitiin luoda.
Työn tulokset osoittivat selvästi klikkimäärien perusteella eri tuoteryhmien erot. Suosittujen tuoteryhmien tunnistaminen auttoi sivustoa kohdentamaan sisältöä kävijöiden kiinnostuksen kohteiden mukaan.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että tiettyjä tuoteryhmiä käyttämällä voitiin kasvattaa liikennettä kumppaneina toimivien verkkokauppojen internetsivustoille. Maastopyörät ja maantiepyörät kiinnostivat ihmisiä tutkimuksen aikana eniten.
Teoria-aineisto perustuu tutkimuksessa käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin. Teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointia, kumppanuusmarkkinointia, sekä analytiikkatyökaluja. Aineisto perustui ammattikirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin.
Opinnäytetyötä varten tehtiin myös nykytilannekartoitus, mikä koostui edellisten vuosien kävijätilastojen analyyseista. Teoriaosuus ja tutkimuksen kohteena olleen sivuston kävijätietojen analyysi loivat pohjan tutkimuksen tekemiselle ja tehokkaat mittarit kävijävirtojen mittaamiseen voitiin luoda.
Työn tulokset osoittivat selvästi klikkimäärien perusteella eri tuoteryhmien erot. Suosittujen tuoteryhmien tunnistaminen auttoi sivustoa kohdentamaan sisältöä kävijöiden kiinnostuksen kohteiden mukaan.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että tiettyjä tuoteryhmiä käyttämällä voitiin kasvattaa liikennettä kumppaneina toimivien verkkokauppojen internetsivustoille. Maastopyörät ja maantiepyörät kiinnostivat ihmisiä tutkimuksen aikana eniten.