Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Onnistunut rekrytointi päivittäistavarakaupan toimialalla

Somero, Tiia (2015)

Avaa tiedosto
Somero_Tiia.pdf (487.8Kt)
Lataukset: 


Somero, Tiia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610499
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää minkälaista rekrytointia työantaja pitää onnistuneena. Aihetta tutkittiin päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin erilaisia rekrytointitapoja kuten sitä kuinka hakemuksia käsitellään, miten henkilön valintaan voidaan päätyä ja myös sitä, mitä tarkoittaa epäonnistunut rekrytointi. Opinnäytetyössä huomioitiin lisäksi rekrytointiin liittyvä lainsäädäntö ja erityisesti lait, joita työnantajan täytyy tuntea voidakseen rekrytoida uutta henkilöä töihin.

Opinnäytetyön tutkimusosiossa pyrittiin saamaan vastaus kysymykseen, mitä on onnistunut rekrytointi. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostin välityksellä. Vastaajat olivat päivittäistavarakaupan rekrytoinnista vastaavia henkilöitä. Kyselyyn vastanneiden joukosta löytyi eri yritysten rekrytoijia, joihin kuului muun muassa Suomessa toimivien kahden suuren yrityksen eli Keskon ja S-ryhmän rekrytoinnista vastaavia henkilöitä.

Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että suurin osa rekrytoijista arvostaa työntekijässä sellaisia piirteitä kuten tarkkuutta ja innovatiivisuutta sekä oma-aloitteisuutta. Työntekijän oma innokkuus kantoi jopa työkokemusta pidemmälle joissain tilanteissa.

Työnantajat pitivät rekrytointia onnistuneena silloin, kun työntekijä tuli yritykseen positiivisen mielikuvan siivittämänä. Työntekijöitä voitiin houkutella yritykseen töihin myös palkalla ja hyvillä henkilöstöeduilla mutta tällöin jää epäselväksi, ollaanko onnistuttu varsinaisessa rekrytointiprosessissa. Onnistuneen rekrytoinnin perusta oli henkilön hyvä kokonaisuus ja hänen hyvä asenteensa. Vastaajat kertoivat että paras henkilö löytyy käyttämällä omalle yritykselle sopivinta rekrytointikanavaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste