TOYOTAN VAIHDELAATIKON SUUNNITTELU KILPAKÄYTTÖÖN SOVELTUVAKSI
Rinne, Pasi (2015)
Rinne, Pasi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911295
Tiivistelmä
Työn aiheena oli suunnitella Toyotan C53-vaihteisto kilpakäyttöön soveltuvaksi. Työssä suunniteltiin vaihteisto teoreettisesti ja laadittiin 3D-malli, josta voi valmistaa toimivan vaihteiston. Työssä tehtiin myös jonkin verran käytännön töitä, esimerkiksi vaihteensiirtohaarukoita muokattiin.
Suunnittelutyön tavoitteena oli varmatoiminen ja olemassa olevalla kalustolla kustannustehokkaasti valmistettava kilpa-auton vaihteisto. Ulkoisesti vaihdelaatikko pidettiin tietoisesti alkuperäisenä, jolloin kytkentä moottoriin, vetoakseleihin ja muihin laitteisiin on toteutettavissa ilman kalliita erikoisratkaisuja. Myös vaihteiston yleisyyden takia siihen on aihioita saatavilla edullisesti.
Vaihteiston kuoret pysyvät alkuperäisinä, mutta kuorien sisällä joutui tekemään melko suuria muutoksia joihinkin kohtiin. Hammaspyörät ja akselit uudistuivat täysin, vaihteensiirtäjiä ja siirtäjän akseleita joutui muokkaamaan ja sitä kautta joutui muokkaamaan myös vaihteiston kuoria sisäpuolelta. Tuloksena oli teoreettisella tasolla toimiva vaihteisto.
Kaiken mennessä suunnitelmien mukaan yrityksessä jatketaan suorakytkentävaihteistojen suunnittelua ja valmistusta myös erimerkkisten ajoneuvojen vaihteistoihin. Tarkoituksena olisi tulevaisuudessa valmistaa ainakin Volvo- ja Volkswagen-merkkisten ajoneuvojen suorakytkentävaihteistoja. Suunniteltavina ovat kyseisten merkkien vaihteistot, koska niitä on paljon käytössä autourheilussa.
Suunnittelutyön tavoitteena oli varmatoiminen ja olemassa olevalla kalustolla kustannustehokkaasti valmistettava kilpa-auton vaihteisto. Ulkoisesti vaihdelaatikko pidettiin tietoisesti alkuperäisenä, jolloin kytkentä moottoriin, vetoakseleihin ja muihin laitteisiin on toteutettavissa ilman kalliita erikoisratkaisuja. Myös vaihteiston yleisyyden takia siihen on aihioita saatavilla edullisesti.
Vaihteiston kuoret pysyvät alkuperäisinä, mutta kuorien sisällä joutui tekemään melko suuria muutoksia joihinkin kohtiin. Hammaspyörät ja akselit uudistuivat täysin, vaihteensiirtäjiä ja siirtäjän akseleita joutui muokkaamaan ja sitä kautta joutui muokkaamaan myös vaihteiston kuoria sisäpuolelta. Tuloksena oli teoreettisella tasolla toimiva vaihteisto.
Kaiken mennessä suunnitelmien mukaan yrityksessä jatketaan suorakytkentävaihteistojen suunnittelua ja valmistusta myös erimerkkisten ajoneuvojen vaihteistoihin. Tarkoituksena olisi tulevaisuudessa valmistaa ainakin Volvo- ja Volkswagen-merkkisten ajoneuvojen suorakytkentävaihteistoja. Suunniteltavina ovat kyseisten merkkien vaihteistot, koska niitä on paljon käytössä autourheilussa.