Katsaus laivojen sähköjärjestelmiin keittiötoimittajan näkökulmasta
Alanen, Pekka (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011447
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin laivasähköistyksen perusteita keittiötoimittajan ja alihankkijan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli saada aikaan manuaali, jota suunnittelijat voivat käyttää työssään hyväksi. Tässä tapauksessa keittiötoimittaja on SeaKing Oy, joka toimittaa keittiökokonaisuuksia risteilijöihin ja matkustaja-aluksiin. Toimitukseen kuuluu suunnittelu, laitteiden valmistaminen ja joskus myös asennus. Tässä työssä käsitellään myös SeaKingin tarjoamia esisähköistettyjä tuotteita ja automaatiojärjestelmiä sekä luokituslaitosten vaikutusta laivojen sähköasennuksiin.
Työ aloitettiin kartoittamalla tarpeet manuaalissa käsiteltävistä asioista. Työhön haluttiin sisällyttää asiat, jotka ovat muuttuneet laivasähköistyksessä viime aikoina ja ne seikat, joissa on eroja maapuoleen verrattuna. Osa materiaalista hankittiin SeaKingin sisäisestä tietopankista, josta löytyvät telakoiden ohjeet ja muut tekniset materiaalit. Manuaalin vaatimusten kartoituksen jälkeen raportin kirjoitus aloitettiin haastattelujen ja muiden kirjallisten materiaalien perusteella. Työhön koottin SeaKingin kannalta tärkeimmät seikat, joten valmis työ on hyvin kompakti manuaali.
Laivasähköistykseen on viime aikoina tullut muutoksia, kun järjestelmät ovat muuttuneet yhä enemmän maapuolen järjestelmien kaltaisiksi. Nollajohtimelliset verkot ovat yleistyneet laivoilla ja samalla vanhoista jännitetasoista ja verkoista pyritään pääsemään eroon. Laivalla on käytössä useita eri jännitteitä maapuolen jännitteiden lisäksi. Laivoilla on käytössä luokituslaitosten säädökset, eikä laivan rakennusmaalla tai rekisteröintimaalla ole vaikutusta säädöksiin.
Työ aloitettiin kartoittamalla tarpeet manuaalissa käsiteltävistä asioista. Työhön haluttiin sisällyttää asiat, jotka ovat muuttuneet laivasähköistyksessä viime aikoina ja ne seikat, joissa on eroja maapuoleen verrattuna. Osa materiaalista hankittiin SeaKingin sisäisestä tietopankista, josta löytyvät telakoiden ohjeet ja muut tekniset materiaalit. Manuaalin vaatimusten kartoituksen jälkeen raportin kirjoitus aloitettiin haastattelujen ja muiden kirjallisten materiaalien perusteella. Työhön koottin SeaKingin kannalta tärkeimmät seikat, joten valmis työ on hyvin kompakti manuaali.
Laivasähköistykseen on viime aikoina tullut muutoksia, kun järjestelmät ovat muuttuneet yhä enemmän maapuolen järjestelmien kaltaisiksi. Nollajohtimelliset verkot ovat yleistyneet laivoilla ja samalla vanhoista jännitetasoista ja verkoista pyritään pääsemään eroon. Laivalla on käytössä useita eri jännitteitä maapuolen jännitteiden lisäksi. Laivoilla on käytössä luokituslaitosten säädökset, eikä laivan rakennusmaalla tai rekisteröintimaalla ole vaikutusta säädöksiin.