Piano musiikkiharrastuksen alkeisopetuksen välineenä
Kamalova, Irina (2015)
Kamalova, Irina
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111590
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia pianonsoitonopetuksen metodiikan käyttömahdollisuuksia varhaisiän musiikkikasvatuksessa. Opinnäytetyön kirjoittamista varten tutkin perinpohjaisesti pianonsoiton alkeisopetuksen ensimmäisiä vaiheita ja peruselementtejä. Lisäksi tutustuin tarkkaan niihin varhaisiän musiikkikasvatuksen haasteisiin, jotka vaikuttavat erityisesti lapsen hienomotoriikan ja musiikillisen käsityskyvyn kehittymiseen. Työ hyödyttää eniten aloittelevia pedagogeja, jotka työskentelevät alle kouluikäisten lasten parissa. Opinnäytetyössä kuvaillaan pianonsoiton alkeisopetuksen kolmea tärkeintä vaihetta: soittimen mekaniikan ymmärtämistä ja siihen liittyvän äänenmuodostuksen hallintaa, opettajan ja oppilaan välisen suhteen rakentamista jo ensimmäisillä soittotunneilla erilaisten pelien ja mielikuvien avulla sekä pianonsoiton varsinaista alkeisopetusta ja sen teknisiä yksityiskohtia. Kaikkien kuvailemieni vaiheiden yksityiskohtainen läpikäyminen opetuksessa on tärkeää, sillä ne ovat sidoksissa toisiinsa, ja yksittäisten vaiheiden pois jättäminen saattaa aiheuttaa oppilaalle soitollisia ja tiedollisia ongelmia tulevaisuudessa. Työn lähdeaineistona on käytetty kuuluisien pianopedagogien tutkimuksia ja kirjallisuutta (mm. H. Neuhausin, A. Rubinsteinin sekä A. Artobolevskajan töitä). Osa opinnäytetyön sisällöstä tulee myös omasta kokemuksestani pianonsoitonopettajana, mutta kaikki metodiset yksityiskohdat pohjautuvat kuitenkin tunnettujen musiikkipedagogien opetusaineistoon sekä yleiseen pianonsoitonopetuksen metodiikkaan. Työn sisältö auttaa pedagogeja ymmärtämään ensimmäisten soittotuntien tärkeyden lapsen motoriikan ja äänenmuodostuksen kehittymisessä tulevaisuudessa. Lisäksi työ korostaa opettajan vastuuta oppilaan musiikkisuhteen muodostumisen alkutaipaleella. Voidaan todeta, että opettaja pystyy vaikuttamaan myönteisesti aloittavien piano-oppilaiden oppimisprosessiin käyttämällä työssä esiteltyjä työkaluja ja opetusvaiheita.