Asiakkaan tunteminen : Pankin lakisääteinen velvollisuus
Korjus, Jussi (2015)
Korjus, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111483
Tiivistelmä
Työn aiheena oli pankin lakisääteinen velvollisuus tuntea asiakkaansa. Opinnäytetyöllä pyrittiin kuvaamaan lakisääteisen velvollisuuden taustaa ja tilaa, missä eri laeissa aihetta käsitellään ja mitä sisältöä laeissa on.
Opinnäytetyön empiirisellä tutkimuksella pyrittiin ilmentämään, kuinka pankit toteuttavat tätä velvollisuutta käytännössä: Kuinka asia esitetään asiakkaille ja kuinka pankkien toimihenkilöt suhtautuvat velvollisuuteen. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain pankkien velvollisuutta tuntea asiakkaansa.
Opinnäytetyö listasi kattavasti, mitkä lait säätelevät pankkien toimintaa tuntemiseen liittyen. Aiheeseen liittyvä päälaki on laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä, jonka tausta tulee EU:n antamasta lainsäädännöstä.
Opinnäytetyön tutkimusosa ilmensi kuinka pankit hoitavat velvollisuutensa käytännössä. Haastattelut ja mystery shopping tarjosivat kuvan siitä, kuinka pankit toimivat ja miten toiminta näyttäytyy asiakkaille.
Aiheeseen liittyvä lainsäädäntö on erittäin laaja. Pankkien toimihenkilöiden ja myös asiakkaiden on hyvä tuntea lainsäädännön sisältöä, jotta velvollisuus voidaan hoitaa luotettavalla ja lain edellyttämällä tasolla.
Tutkimustulosten perusteella pankkien kannattaa perehdyttää toimihenkilöitään ja asiakkaitaan enemmän, jotta velvollisuuden täyttäminen olisi luontevampaa. Velvollisuuden tulee olla arkipäivää niin toimihenkilöille kuin myös asiakkaille. Avoimuus on tärkeintä.
Opinnäytetyöhön tutustumalla saa hyvän kuvan siitä, mitä laissa säädetään. Opinnäytetyö ilmentää myös, kuinka asiaa hoidetaan muissa rahalaitoksissa.
Opinnäytetyön empiirisellä tutkimuksella pyrittiin ilmentämään, kuinka pankit toteuttavat tätä velvollisuutta käytännössä: Kuinka asia esitetään asiakkaille ja kuinka pankkien toimihenkilöt suhtautuvat velvollisuuteen. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain pankkien velvollisuutta tuntea asiakkaansa.
Opinnäytetyö listasi kattavasti, mitkä lait säätelevät pankkien toimintaa tuntemiseen liittyen. Aiheeseen liittyvä päälaki on laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä, jonka tausta tulee EU:n antamasta lainsäädännöstä.
Opinnäytetyön tutkimusosa ilmensi kuinka pankit hoitavat velvollisuutensa käytännössä. Haastattelut ja mystery shopping tarjosivat kuvan siitä, kuinka pankit toimivat ja miten toiminta näyttäytyy asiakkaille.
Aiheeseen liittyvä lainsäädäntö on erittäin laaja. Pankkien toimihenkilöiden ja myös asiakkaiden on hyvä tuntea lainsäädännön sisältöä, jotta velvollisuus voidaan hoitaa luotettavalla ja lain edellyttämällä tasolla.
Tutkimustulosten perusteella pankkien kannattaa perehdyttää toimihenkilöitään ja asiakkaitaan enemmän, jotta velvollisuuden täyttäminen olisi luontevampaa. Velvollisuuden tulee olla arkipäivää niin toimihenkilöille kuin myös asiakkaille. Avoimuus on tärkeintä.
Opinnäytetyöhön tutustumalla saa hyvän kuvan siitä, mitä laissa säädetään. Opinnäytetyö ilmentää myös, kuinka asiaa hoidetaan muissa rahalaitoksissa.