Mitä osaan opettaa? : materiaalivihko osana kitaransoiton opetusharjoittelua ja musiikillisia sisältöjä
Tirronen, Mikko (2015)
Tirronen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111622
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen ammattikorkeakoulujen pop/jazz–kitaransoiton opetusharjoittelun tilaa ja haasteita musiikillisesta näkökulmasta. Tavoitteena on kitaransoiton opetusharjoittelun musiikillisten sisältöjen määrittely. Miten saada opetusharjoittelun läpikäyvät opiskelijat samalle osaamisen tasolle työelämää varten huomioiden oppilas- ja opiskelijalähtöisyyden? Opinnäytetyö on samalla oman työni kehitysprojekti, jonka avulla etsin oman opettajuuteni rajoja.
Tutkimustietoa kerättiin strukturoiduilla kyselyillä viideltä ammattikorkeakoulun pop/jazz-kitaransoiton opetusharjoittelua ohjaavalta opettajalta. Kaikki tutkimukseen pyydetyt opettajat osallistuivat tutkimukseen vastaamalla kyselyihin, joiden tarkoituksena oli selvittää opetusharjoittelussa käytettyjä sisältöjä ja materiaalin laatua.
Opetusharjoittelun kehittämistä varten kokosin materiaalivihkon opiskelijoiden tueksi. Seitsemän opiskelijaa kokeilivat materiaalivihkon käyttöä syyslukukauden ajan. Materiaalivihkon käyttöä opetusharjoittelussa havainnoitiin sekä analysoitiin. Havainnoinnin tukena käytin mittareita, joiden avulla opetusharjoittelun opetusta voitiin vertailla. Tämän lisäksi hahmotan kitaransoiton opetusharjoittelua tekevien opiskelijoiden pedagogisia malleja.
Kitaransoiton opetusharjoittelua ohjaavat opettajat painottavat tasapainoista lähestymistä opetusharjoittelun sisältöihin. Opetusharjoittelun aikana autenttisen musiikin sekä tempoon tehdyn harjoittelun määrä soittotunneilla on pieni. Opiskelijat kokivat materiaalivihkon monipuoliseksi ja hyödylliseksi omiin opintoihinsa nähden. Materiaalivihkoon suhtauduttiin positiivisesti ja sitä käytettiin aktiivisesti. Tutkimuksessa käy ilmi, että kitaransoiton useilla tavoilla sovellettavien keskeisten sisältöjen opettaminen on opiskelijoilla hallussa tarvittavaa tasoa heikommin. Yksittäisenä sisältönä täytyy nuotinluvun opettamista painottaa opetusharjoittelun puitteissa. Opetusharjoittelun opetukseen otetaan mukaan käyttöteorian käsite.
Tutkimustietoa kerättiin strukturoiduilla kyselyillä viideltä ammattikorkeakoulun pop/jazz-kitaransoiton opetusharjoittelua ohjaavalta opettajalta. Kaikki tutkimukseen pyydetyt opettajat osallistuivat tutkimukseen vastaamalla kyselyihin, joiden tarkoituksena oli selvittää opetusharjoittelussa käytettyjä sisältöjä ja materiaalin laatua.
Opetusharjoittelun kehittämistä varten kokosin materiaalivihkon opiskelijoiden tueksi. Seitsemän opiskelijaa kokeilivat materiaalivihkon käyttöä syyslukukauden ajan. Materiaalivihkon käyttöä opetusharjoittelussa havainnoitiin sekä analysoitiin. Havainnoinnin tukena käytin mittareita, joiden avulla opetusharjoittelun opetusta voitiin vertailla. Tämän lisäksi hahmotan kitaransoiton opetusharjoittelua tekevien opiskelijoiden pedagogisia malleja.
Kitaransoiton opetusharjoittelua ohjaavat opettajat painottavat tasapainoista lähestymistä opetusharjoittelun sisältöihin. Opetusharjoittelun aikana autenttisen musiikin sekä tempoon tehdyn harjoittelun määrä soittotunneilla on pieni. Opiskelijat kokivat materiaalivihkon monipuoliseksi ja hyödylliseksi omiin opintoihinsa nähden. Materiaalivihkoon suhtauduttiin positiivisesti ja sitä käytettiin aktiivisesti. Tutkimuksessa käy ilmi, että kitaransoiton useilla tavoilla sovellettavien keskeisten sisältöjen opettaminen on opiskelijoilla hallussa tarvittavaa tasoa heikommin. Yksittäisenä sisältönä täytyy nuotinluvun opettamista painottaa opetusharjoittelun puitteissa. Opetusharjoittelun opetukseen otetaan mukaan käyttöteorian käsite.