Lääkeosaamista kartoittavan testin laatiminen hoitotason ensihoidon opintoihin : Koulutusmateriaali Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutusohjelmaan
Parpala, Esteri; Heinola, Netta (2015)
Parpala, Esteri
Heinola, Netta
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111769
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyömme tuotekehitysprojektina, jonka lopputuloksena oli lääkeosaamista kartoittava testi Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutusohjelman hoitotason opintoihin. Testi rakennettiin Webropol-kyselytyökalun avulla sähköiseen muotoon. Tuote tehtiin palvelemaan Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön ensihoidon opettajia ja ensihoitajaopiskelijoita. Oulun ammattikorkeakoulu toimi myös tuotteen tilaajana, tuoden esiin tarpeen lääkeosaamista kartoittavalle testille, koska vastaavaa testiä ei ole aiemmin ollut hyödynnettävissä.
Hoitotason ensihoidossa käytössä olevien lääkkeiden opiskelussa painottuu itsenäisen opiskelun merkitys. Lääkeosaaminen hoitotason ensihoidossa on haastava ja merkittävä osa-alue hoitotason opintoja. Hoitotason lääketestauksella pystytään tarvittaessa seuraamaan opiskelijoiden osaamisen kehittymistä opintojen aikana, suorittamaan lopputestaus hoitotason lääkeosaamiseen liittyen tai se voi niin haluttaessa toimia opiskelijoilla itseopiskelumateriaalina.
Laatimamme testin kysymykset perustuvat ajantasaiseen ja tutkittuun tietoon. Lähdeteoksina käytimme Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutusohjelman hoitotason opinnoissa käytössä olevaa virallista oppimateriaalia. Hoitotason lääkkeitä koskevat testin kysymykset liittyvät lääkkeiden vaikutusmekanismeihin, käyttöaiheisiin, vasta-aiheisiin, annostuksiin, vaikutuksiin, sivuvaikutuksiin ja muihin lääkkeiden käytössä huomioitaviin asioihin.
Kehitimme testiämme opinnäytetyöprojektin alkupuolella määrittelemiimme laatukriteereihin pohjautuen. Lisäksi kehitimme testiä läheisessä yhteistyössä tuotteemme tilaajan, Oulun ammattikorkeakoulun, kanssa, heidän toiveisiinsa liittyen. Tuotteemme tilaajan edustaja testasi tuotettamme. Saamamme palaute oli pääasiassa hyvää. Saamiemme kehitysehdotelmien perusteella testiä muokattiin vielä selkeämmäksi ja tavoitetta paremmin palvelevaksi.
Tuotteemme toimii sellaisenaan ensihoidon opetuksen tukena. Oulun ammattikorkeakoululla on jatkossa myös oikeus päivittää ja muokata tuotettamme tarpeidensa mukaan. Jatkossa vastaavaa tuoteideaamme voitaisiin ottaa käyttöön myös esimerkiksi tehohoitotyön opiskelijoiden lääkeopiskeluun.
Hoitotason ensihoidossa käytössä olevien lääkkeiden opiskelussa painottuu itsenäisen opiskelun merkitys. Lääkeosaaminen hoitotason ensihoidossa on haastava ja merkittävä osa-alue hoitotason opintoja. Hoitotason lääketestauksella pystytään tarvittaessa seuraamaan opiskelijoiden osaamisen kehittymistä opintojen aikana, suorittamaan lopputestaus hoitotason lääkeosaamiseen liittyen tai se voi niin haluttaessa toimia opiskelijoilla itseopiskelumateriaalina.
Laatimamme testin kysymykset perustuvat ajantasaiseen ja tutkittuun tietoon. Lähdeteoksina käytimme Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutusohjelman hoitotason opinnoissa käytössä olevaa virallista oppimateriaalia. Hoitotason lääkkeitä koskevat testin kysymykset liittyvät lääkkeiden vaikutusmekanismeihin, käyttöaiheisiin, vasta-aiheisiin, annostuksiin, vaikutuksiin, sivuvaikutuksiin ja muihin lääkkeiden käytössä huomioitaviin asioihin.
Kehitimme testiämme opinnäytetyöprojektin alkupuolella määrittelemiimme laatukriteereihin pohjautuen. Lisäksi kehitimme testiä läheisessä yhteistyössä tuotteemme tilaajan, Oulun ammattikorkeakoulun, kanssa, heidän toiveisiinsa liittyen. Tuotteemme tilaajan edustaja testasi tuotettamme. Saamamme palaute oli pääasiassa hyvää. Saamiemme kehitysehdotelmien perusteella testiä muokattiin vielä selkeämmäksi ja tavoitetta paremmin palvelevaksi.
Tuotteemme toimii sellaisenaan ensihoidon opetuksen tukena. Oulun ammattikorkeakoululla on jatkossa myös oikeus päivittää ja muokata tuotettamme tarpeidensa mukaan. Jatkossa vastaavaa tuoteideaamme voitaisiin ottaa käyttöön myös esimerkiksi tehohoitotyön opiskelijoiden lääkeopiskeluun.