Harpunsoiton ABC : harpunsoiton alkeiskirjan luominen lapselle
Purhonen, Tiia (2015)
Purhonen, Tiia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211903
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerron tekeillä olevan projektini Harpunsoiton ABC:n luomisen taustoista ja vaiheista. Projektin tavoitteena on valmistaa lapsille suunnattu harpunsoiton alkeiskirja.
Opinnäyteyössäni etenen harpunsoiton harrastamisen historiasta edelleen nykytilanteeseen Suomessa ja esittelen modernin harpun ominaisuuksia ja soittotekniikkaa. Vertailen nykyistä harpun opetusmateriaalin kirjoa muiden soittimien oppikirjojen laajaan tarjontaan etsien hyviä pedagogisia ideoita.
Opetuksellisia tavoitteitani ovat mm. materiaalin visuaalisuus ja suora yhteys käytäntöön sekä helppo luettavuus. Perehdyn lapsen oppimiseen 5-vuotiaan oppilaan oppituntien pitämisen kautta. Tunneille luomastani materiaalista esittelen mm. harpun kielten väreihin perustuvat nuotit, soittoasennon ja -tekniikan yhdistämisen eläinhahmoihin sekä erilaiset leikkimieliset soittotehtävät ja -pelit sekä muita osa-alueita kuten mm. yhteissoitto, improvisointi, kaanon, oman laulun sävellys sekä harppujumppa.
Pohdin myös lasten musiikin oppimista ja erilaisia oppimistapoja. Lopuksi tutkin miten Harpunsoiton ABC tulisi vastaamaan erilaisten harppuoppilaiden tarpeita.
Opinnäyteyössäni etenen harpunsoiton harrastamisen historiasta edelleen nykytilanteeseen Suomessa ja esittelen modernin harpun ominaisuuksia ja soittotekniikkaa. Vertailen nykyistä harpun opetusmateriaalin kirjoa muiden soittimien oppikirjojen laajaan tarjontaan etsien hyviä pedagogisia ideoita.
Opetuksellisia tavoitteitani ovat mm. materiaalin visuaalisuus ja suora yhteys käytäntöön sekä helppo luettavuus. Perehdyn lapsen oppimiseen 5-vuotiaan oppilaan oppituntien pitämisen kautta. Tunneille luomastani materiaalista esittelen mm. harpun kielten väreihin perustuvat nuotit, soittoasennon ja -tekniikan yhdistämisen eläinhahmoihin sekä erilaiset leikkimieliset soittotehtävät ja -pelit sekä muita osa-alueita kuten mm. yhteissoitto, improvisointi, kaanon, oman laulun sävellys sekä harppujumppa.
Pohdin myös lasten musiikin oppimista ja erilaisia oppimistapoja. Lopuksi tutkin miten Harpunsoiton ABC tulisi vastaamaan erilaisten harppuoppilaiden tarpeita.