Kuvallinen itseilmoittautumisohje potilaille
Leskinen, Ilona (2015)
Leskinen, Ilona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158352
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin potilaita ohjeistava esite terveydenhuollon laitosten itseilmoittautumisjärjestelmän käyttöön. Akseli-järjestelmässä potilaat ilmoittautuvat itse automaateilla, jolloin jonot vähenevät ja hoitajien resursseja voi käyttää muihin asioihin. Joillain potilailla on vaikeuksia ymmärtää, kuinka itseilmoittautua. Esitteen kohderyhmänä ovat vanhukset, kielitaidottomat ja kaikki, joilla on haasteita itseilmoittautua Akseli-järjestelmällä.
Toimin graafisena suunnittelijana X-akselissa, joka on IT-tietojärjestelmätoimittaja terveydenhuollon alalla. Tein ohjeen potilaille, koska X-akselin asiakkaat ovat toivoneet sellaista. X-akselin asiakkaat ovat pääkäyttäjiä, jotka ovat yhteydessä organisaatioon ja X-akseliin. X-akseli tarjoaa Akseli-järjestelmää, johon sisältyy itseilmoittautumisautomaatteja, infonäyttöjä ja ranneketulostimia sairaaloille ja terveyskeskuksille.
Tutkimuksellisessa osuudessa kerron, mikä on Akseli-järjestelmä. Sen jälkeen valotan esitteen tekemisen prosessia informaation visualisoinnin, värien käytön ja muun kuvallisen ilmaisun näkökulmasta. Tutkin myös fontin valinnan ja taiton merkitystä esitteessä. Tuen suunnittelutyötä haastattelututkimuksen keinoin. Tein haastattelun viidelle asiakkaille, joilta kysyin heidän havaintojaan potilaiden ongelmatilanteista itseilmoittautumisessa. Vastausten avulla rakensin toiminnallisessa osuudessa kuvasarjan, joka ohjeistaa, miten potilaiden tulee toimia itseilmoittautumisessa. Esitteestä tuli toimiva ohje, jota voi tulevaisuudessa antaa asiakkaille sairaaloihin potilaille jaettavaksi haluamallaan tavalla.
Toimin graafisena suunnittelijana X-akselissa, joka on IT-tietojärjestelmätoimittaja terveydenhuollon alalla. Tein ohjeen potilaille, koska X-akselin asiakkaat ovat toivoneet sellaista. X-akselin asiakkaat ovat pääkäyttäjiä, jotka ovat yhteydessä organisaatioon ja X-akseliin. X-akseli tarjoaa Akseli-järjestelmää, johon sisältyy itseilmoittautumisautomaatteja, infonäyttöjä ja ranneketulostimia sairaaloille ja terveyskeskuksille.
Tutkimuksellisessa osuudessa kerron, mikä on Akseli-järjestelmä. Sen jälkeen valotan esitteen tekemisen prosessia informaation visualisoinnin, värien käytön ja muun kuvallisen ilmaisun näkökulmasta. Tutkin myös fontin valinnan ja taiton merkitystä esitteessä. Tuen suunnittelutyötä haastattelututkimuksen keinoin. Tein haastattelun viidelle asiakkaille, joilta kysyin heidän havaintojaan potilaiden ongelmatilanteista itseilmoittautumisessa. Vastausten avulla rakensin toiminnallisessa osuudessa kuvasarjan, joka ohjeistaa, miten potilaiden tulee toimia itseilmoittautumisessa. Esitteestä tuli toimiva ohje, jota voi tulevaisuudessa antaa asiakkaille sairaaloihin potilaille jaettavaksi haluamallaan tavalla.