Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Organisationens interna kommunikation : Case, Ab Närpes Trä & Metall

Klockars, Camilla (2015)

 
Avaa tiedosto
Klockars_Camilla.pdf (848.1Kt)
Lataukset: 


Klockars, Camilla
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312038
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov var att ge Ab Närpes Trä & Metall en uppfattning om hur anställda upplever den interna kommunikationen i företaget. I arbetets teoretiska del behandlar jag den interna kommunikationen i en organisation. Jag beaktar bl.a. den interna marknadsföringen, kommunikationsroller, kommunikationshinder, kommunikation vid förändring och kommunikation om mål och visioner samt organisationskulturen. Den empiriska delen har utförts genom att tillämpa en kvalitativ undersökningsmetod. Totalt intervjuades 21 utvalda medarbetare med hjälp av strukturerade och djupgående intervjuer. Resultatet visar att det råder ett missnöje med kvaliteten på den interna kommunikationen och att det till en viss del kan bero på grupperingar och avsaknad av gemenskap. Genom att skapa en starkare känsla av gemenskap skulle de negativa grupperingarna minska och den interna kommunikationen förlöpa bättre. Kommunikationsklimatet skulle också gynnas av interna marknadsföringsåtgärder såsom uppmuntran, utbildningsmöjligheter och konstruktiv feedback.
 
The aim of this thesis was to give Ltd NTM an idea of how employees perceive the internal communication in the company. In the theoretical part the internal communication in an organization is examined. Among other things, the internal marketing, communication roles, barriers of communication, communication in change and how one can communicate about the organizational goals and vision, and organizational culture are discussed.The material for the empirical part has been collected using a qualitative method. By using structured and in-depth interviews the opinions of 21 selected employees with regard to internal communications have been investigated. The result shows that there is dissatisfaction with the quality of internal communication and partly that depends on the groupings and the absence of community. By creating a stronger sense of community, the negative groupings would be reduced and the internal communication would proceed better. The communication atmosphere would be supported by internal marketing measures as encouragement, training opportunities and constructive feedback.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste