MAPA-menetelmän pilotointi muistisairaan hoitotyössä : Menetelmän ja koulutuksen arviointi työntekijöiden näkökulmasta
Pulska, Milla (2015)
Pulska, Milla
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työntekijän kokemuksia MAPA (Management of Actual or Potential Aggression) koulutuksesta ja koulutukseen sisältyvien menetelmien käyttöön otosta muistisairaidenhoitotyössä. Työn tavoitteena oli tuottaa yleistä tietoa MAPAsta, miten MAPA-menetelmiä voidaan hyödyntää ja missä tilanteissa työntekijät MAPA-menetelmää käyttivät muistisairaidenhoitotyössä. Tein opinnäytetyön hyödyntäen laadullisen tutkimuksen menetelmää. Työtä varten tehtiin kyselylomake, joka sisälsi avoimia kysymyksiä, sekä strukturoituja kysymyksiä. Kyselylomakkeet analysoin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyöni aihe tuli MAPA-koulutusta järjestävältä opettajalta Sirpa Tölliltä. Työ liittyi Sonectuksen hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö hankeen koulutukseen, joka järjestettiin kahteen dementiayksikköön. Hoitohenkilökunnasta osa osallistui MAPA-koulutukseen, jossa teoriatunneilla käsiteltiin fyysiseen koskemattomuuteen puuttumista, lainsäädäntöä, eettistä näkökulmaa ja erityisesti muistisairaan ihmisen kanssa käytävää vuorovaikutusta. Käytännön harjoitteissa harjoitukset keskittyivät irtaantumistekniikoihin, matalan- ja keskitason riskin fyysisiin kiinnipito tekniikkoihin. Opinnäytetyön tuloksien mukaan MAPA-koulutus lisää hoitohenkilökunnan valmiuksia kohdata haasteelliset tilanteet muistisairaiden ikäihmisten parissa.
Jatkotutkimushaasteena on menetelmän toteutus suuremmalla otoksella. Tutkimusta voidaan toteuttaa koulutusta harkitseville työpaikoille ja erilaisissa työympäristöissä esim. kotihoidossa. Tutkimusta voisi suunnata omaisille, tutkimalla minkälaisia haasteellisia tilanteita tulee muistisairaiden läheisten keskuudessa.
Opinnäytetyöni aihe tuli MAPA-koulutusta järjestävältä opettajalta Sirpa Tölliltä. Työ liittyi Sonectuksen hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö hankeen koulutukseen, joka järjestettiin kahteen dementiayksikköön. Hoitohenkilökunnasta osa osallistui MAPA-koulutukseen, jossa teoriatunneilla käsiteltiin fyysiseen koskemattomuuteen puuttumista, lainsäädäntöä, eettistä näkökulmaa ja erityisesti muistisairaan ihmisen kanssa käytävää vuorovaikutusta. Käytännön harjoitteissa harjoitukset keskittyivät irtaantumistekniikoihin, matalan- ja keskitason riskin fyysisiin kiinnipito tekniikkoihin. Opinnäytetyön tuloksien mukaan MAPA-koulutus lisää hoitohenkilökunnan valmiuksia kohdata haasteelliset tilanteet muistisairaiden ikäihmisten parissa.
Jatkotutkimushaasteena on menetelmän toteutus suuremmalla otoksella. Tutkimusta voidaan toteuttaa koulutusta harkitseville työpaikoille ja erilaisissa työympäristöissä esim. kotihoidossa. Tutkimusta voisi suunnata omaisille, tutkimalla minkälaisia haasteellisia tilanteita tulee muistisairaiden läheisten keskuudessa.