Nykyaikaisen koritekniikan vaikutus korinkorjaukseen
Kettunen, Tommi (2015)
Kettunen, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää autokorinkorjauksessa ja auton valmistuksessa käytettävien menetelmien välisiä eroja. Työssä tarkastellaan asioita, jotka vaikuttavat korinkorjaukseen korjattavuuden näkökulmasta ja joita nykyaikaisten henkilöautojen korinkorjaajien tulisi tietää, osata ja ymmärtää.
Turvallisuuteen ja ympäristönsuojeluun liittyvät tekijät vaikuttavat autotuotantoon, jonka tavoitteena on kevyt ja samalla turvallinen auto. Tästä syystä materiaali- ja valmistustekniikka on kehittynyt ja niiden muutoksia esitellään tämän työn alkuosassa.
Vaurioanalyysi on vauriokorjauksen prosessi, jolla erilaisia menetelmiä käyttäen pyritään saamaan auton vaurioista mahdollisimman tarkka selvitys korjauskustannusten ja -menetelmien määrittämiseksi ennen korjaustyötä. Vaurioluokittelu erottelee vaativat turvakorin korjaukset pintaosien lievemmistä ja lähinnä kosmeettisista vaurioista.
Esimerkkinä käytetty Skoda Superb kuvaa koritekniikaltaan hyvin nykyaikaista autoa ja sen korjattavuutta. Työssä kuvataan esimerkkien avulla niitä asioita, jotka saattavat korinkorjauksessa tulla vastaan.
Työssä tuodaan myös eri tutkimusten kautta esiin korjaustyön vaikutuksia kolariturvallisuuden säilymiseksi. Suomessa auton elinkaari on pitkä ja useamman kolarin jälkeenkin tulee auton turvallisuuden säilyä samalla tasolla kuin ennen korikorjausta.
Työn perusteella voidaan sanoa koritekniikan muuttuneen ja nykyaikaisen auton korjaamisen edellyttävän korinkorjausohjeiden ehdotonta noudattamista ja vanhojen korjausmenetelmien kriittistä tarkastelua.
Turvallisuuteen ja ympäristönsuojeluun liittyvät tekijät vaikuttavat autotuotantoon, jonka tavoitteena on kevyt ja samalla turvallinen auto. Tästä syystä materiaali- ja valmistustekniikka on kehittynyt ja niiden muutoksia esitellään tämän työn alkuosassa.
Vaurioanalyysi on vauriokorjauksen prosessi, jolla erilaisia menetelmiä käyttäen pyritään saamaan auton vaurioista mahdollisimman tarkka selvitys korjauskustannusten ja -menetelmien määrittämiseksi ennen korjaustyötä. Vaurioluokittelu erottelee vaativat turvakorin korjaukset pintaosien lievemmistä ja lähinnä kosmeettisista vaurioista.
Esimerkkinä käytetty Skoda Superb kuvaa koritekniikaltaan hyvin nykyaikaista autoa ja sen korjattavuutta. Työssä kuvataan esimerkkien avulla niitä asioita, jotka saattavat korinkorjauksessa tulla vastaan.
Työssä tuodaan myös eri tutkimusten kautta esiin korjaustyön vaikutuksia kolariturvallisuuden säilymiseksi. Suomessa auton elinkaari on pitkä ja useamman kolarin jälkeenkin tulee auton turvallisuuden säilyä samalla tasolla kuin ennen korikorjausta.
Työn perusteella voidaan sanoa koritekniikan muuttuneen ja nykyaikaisen auton korjaamisen edellyttävän korinkorjausohjeiden ehdotonta noudattamista ja vanhojen korjausmenetelmien kriittistä tarkastelua.