Mutilingual Online Services : for immigrant women experiencing or at threat of different forms violence
Chaoki, Bassma (2015)
Chaoki, Bassma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312078
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda suunnitelma monikielisille online-palveluille, jonka kohderyhmänä ovat väkivaltaa tai sen uhkaa eri muodoissaan kokevat maahanmuuttajanaiset.
Monikielisten online-palvelujen tarpeita kartoitettiin tutkimushaastatteluin, jotka tehtiin seitsemälle väkivaltaa kokeneelle maahanmuuttajataustaiselle naiselle Turvakoti Monassa 5.2.2015. Haastattelun tavoitteena oli kartoittaa maahanmuuttajanaisten tarpeita online-palveluille, kuten myös heidän mahdollisuuksiaan päästä julkispalveluiden piiriin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lisäksi tutkittiin kolmea online-palvelua tuottavaa tahoa, jotka tukevat ja auttavat väkivaltaa kokeneita naisia. Näiden tahojen palveluja verrattiin monikielisiin online-palveluihin (Multilingual Online Services).
Tulokset osoittavat, että väkivaltaa kokeneet maahanmuuttajanaiset olivat erittäin kiinnostuneita monikielisistä online-palveluista. He myös korostivat, että heillä olisi tarvetta tällaisille palveluille ja erityisesti silloin, kun he eivät ole pystyneet pääsemään julkispalvelujen piiriin tarpeeksi nopeasti. Kolmen online-palvelua tuottavan tahon toimintaa koskevan tutkimuksen tulokset osoittivat, ettei niillä ole tarjottavanaan palveluja väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille maahanmuuttajanaisille, toisin kuin monikielisissä online-palveluissa (Multilingual Online Services), jonka palveluja kuvaa: matala kynnys, interaktiivisuus, monikielisyys, kulttuurisensitiivisyys, ympärivuorokautinen apu, monikulttuuriset asiantuntevat työntekijät.
Monikielisten online-palvelujen tarpeita kartoitettiin tutkimushaastatteluin, jotka tehtiin seitsemälle väkivaltaa kokeneelle maahanmuuttajataustaiselle naiselle Turvakoti Monassa 5.2.2015. Haastattelun tavoitteena oli kartoittaa maahanmuuttajanaisten tarpeita online-palveluille, kuten myös heidän mahdollisuuksiaan päästä julkispalveluiden piiriin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lisäksi tutkittiin kolmea online-palvelua tuottavaa tahoa, jotka tukevat ja auttavat väkivaltaa kokeneita naisia. Näiden tahojen palveluja verrattiin monikielisiin online-palveluihin (Multilingual Online Services).
Tulokset osoittavat, että väkivaltaa kokeneet maahanmuuttajanaiset olivat erittäin kiinnostuneita monikielisistä online-palveluista. He myös korostivat, että heillä olisi tarvetta tällaisille palveluille ja erityisesti silloin, kun he eivät ole pystyneet pääsemään julkispalvelujen piiriin tarpeeksi nopeasti. Kolmen online-palvelua tuottavan tahon toimintaa koskevan tutkimuksen tulokset osoittivat, ettei niillä ole tarjottavanaan palveluja väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille maahanmuuttajanaisille, toisin kuin monikielisissä online-palveluissa (Multilingual Online Services), jonka palveluja kuvaa: matala kynnys, interaktiivisuus, monikielisyys, kulttuurisensitiivisyys, ympärivuorokautinen apu, monikulttuuriset asiantuntevat työntekijät.