Asiakassuhdemarkkinointi : Kaupan jälkeinen yhteydenpito asiakkaaseen kiinteistönvälitystoiminnassa
Himanen, Henry (2015)
Himanen, Henry
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312182
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma, markkinoinnin suuntautumisvaihtoehto
Tekijä(t): Henry Himanen
Opinnäytetyön nimi: Asiakassuhdemarkkinointi - Kaupan jälkeinen yhteydenpito asiakkaaseen kiinteistönvälitystoiminnassa
Työn ohjaaja: Anna Alapeteri-Marin
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 30+2
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa yhteydenpitoa ostaneeseen tai myyneeseen asiakkaaseen kaupanteon jälkeen kiinteistönvälitystoiminnassa. Tavoitteena on selvittää miten ja millä aikavälillä yhteydenotot tulisi hoitaa? Mikä yhteydenottotapa toimii tehokkaimmin? Miksi asunnon ostaneeseen asiakkaaseen kannattaa pitää yhteyttä? Asiakastyytyväisyys ja sen vaiku-tus välittäjien saamiin suosituksiin on myös yksi kohta johon tutkimuksessa keskitytään.
Toimeksiantajana toimii oululainen kiinteistönvälitysliike Kiinteistömaailma | Rotuaarin Kodit Oy LKV. Opinnäytetyön tekijä on itse aloittanut välittäjän työt toimeksiantajayrityksessä, joten tämä työ palvelee hyvin myös hänen työskentelyään tulevaisuudessa.
Tietoperusta muodostuu kirjallisista lähteistä, omakohtaisesta kokemuksesta välittäjän työstä sekä välittäjähaastatteluista. Haastatteluiden kautta pyrin saamaan kuvan, miten tällä hetkellä yrityksessä työskentelevät välittäjät hoitavat asiakassuhteitaan kaupanteon jälkeen. Teoria osuu-dessa käsitellään asiakassuhdemarkkinoinnin osa-alueet, jotka liittyvät oleellisesti kaupanteon jälkeiseen aikaan.
Välittäjähaastatteluiden perusteella yhteydenpito asiakkaaseen loppuu liian usein kaupantekoti-laisuuteen. Ajan tasalla olevien asiakasrekisteritietojen ja tehokkaammalla asiakassuhdemarkki-noinnin toteutuksella on mahdollista helpottaa myyntiin tulevien kohteiden hankintaa ja uusien ostajien löytämistä jo olemassa olevien asiakkaiden joukosta.
Liiketalouden koulutusohjelma, markkinoinnin suuntautumisvaihtoehto
Tekijä(t): Henry Himanen
Opinnäytetyön nimi: Asiakassuhdemarkkinointi - Kaupan jälkeinen yhteydenpito asiakkaaseen kiinteistönvälitystoiminnassa
Työn ohjaaja: Anna Alapeteri-Marin
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 30+2
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa yhteydenpitoa ostaneeseen tai myyneeseen asiakkaaseen kaupanteon jälkeen kiinteistönvälitystoiminnassa. Tavoitteena on selvittää miten ja millä aikavälillä yhteydenotot tulisi hoitaa? Mikä yhteydenottotapa toimii tehokkaimmin? Miksi asunnon ostaneeseen asiakkaaseen kannattaa pitää yhteyttä? Asiakastyytyväisyys ja sen vaiku-tus välittäjien saamiin suosituksiin on myös yksi kohta johon tutkimuksessa keskitytään.
Toimeksiantajana toimii oululainen kiinteistönvälitysliike Kiinteistömaailma | Rotuaarin Kodit Oy LKV. Opinnäytetyön tekijä on itse aloittanut välittäjän työt toimeksiantajayrityksessä, joten tämä työ palvelee hyvin myös hänen työskentelyään tulevaisuudessa.
Tietoperusta muodostuu kirjallisista lähteistä, omakohtaisesta kokemuksesta välittäjän työstä sekä välittäjähaastatteluista. Haastatteluiden kautta pyrin saamaan kuvan, miten tällä hetkellä yrityksessä työskentelevät välittäjät hoitavat asiakassuhteitaan kaupanteon jälkeen. Teoria osuu-dessa käsitellään asiakassuhdemarkkinoinnin osa-alueet, jotka liittyvät oleellisesti kaupanteon jälkeiseen aikaan.
Välittäjähaastatteluiden perusteella yhteydenpito asiakkaaseen loppuu liian usein kaupantekoti-laisuuteen. Ajan tasalla olevien asiakasrekisteritietojen ja tehokkaammalla asiakassuhdemarkki-noinnin toteutuksella on mahdollista helpottaa myyntiin tulevien kohteiden hankintaa ja uusien ostajien löytämistä jo olemassa olevien asiakkaiden joukosta.