Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman kansainvälisyyden kehittämistarpeita
Saukkoriipi, Jukka (2015)
Saukkoriipi, Jukka
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312266
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitus on yhä enemmän sidoksissa kansainvälistymiseen ja opiskelija- ja opettajavaihdon laajuuteen sekä englanninkielisen koulutuksen osuuteen suomenkielisessä tutkinto-ohjelmassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu ja tehtävänä tässä työssä oli ammattikorkeakoulun tarpeiden ja opiskelijoiden mielipiteiden selvittäminen kansainvälisyysasioiden kehittämisessä.
Opiskelijoiden mielipiteitä kansainvälisyysasioista kerättiin opiskelijakyselyllä. Tuloksissa esitettiin opiskelijakyselyn vastaukset opiskelijavaihdosta, opettajavaihdosta, englanninkielisestä opetuksesta, yliopistoyhteistyöstä ja LABLAND-opetusmallista.
Opiskelija- ja harjoitteluvaihtoon ulkomaille lähtee vuosittain joka viides ammattikorkeaopiskelija, mutta Oulun tietojenkäsittelyn opiskelijoista lähti viime vuonna vaihtoon vain kolme prosenttia. Englanninkielistä opetusta tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa on tarjolla vaihto-opiskelijoiden kanssa suoritettavilla yhteisillä kursseilla. Opettajavaihdolla pyritään lisäämään verkostoitumista ja kansainvälisiä kontakteja ja tätä kautta opetuksen kansainvälisyyttä.
Opiskelijakyselyn perusteella 42 % tietojenkäsittelyn opiskelijoista haluaisi suorittaa tutkintoonsa liittyviä opintoja yliopistoyhteistyön kautta. Opintojen jatkamista yliopistossa on suunnitellut 10 % opiskelijoista ja lisäksi lähes puolet kyselyyn vastanneista harkitsee yliopisto-opintoja. LABLAND-opetusmallilla pyritään kasvattamaan ammattimaisia projektityöskentelijöitä, jotka suhtautuvat luontevasti moniammattimaiseen ja kansainväliseen tiimityöskentelyyn.
Opiskelijoiden mielipiteitä kansainvälisyysasioista kerättiin opiskelijakyselyllä. Tuloksissa esitettiin opiskelijakyselyn vastaukset opiskelijavaihdosta, opettajavaihdosta, englanninkielisestä opetuksesta, yliopistoyhteistyöstä ja LABLAND-opetusmallista.
Opiskelija- ja harjoitteluvaihtoon ulkomaille lähtee vuosittain joka viides ammattikorkeaopiskelija, mutta Oulun tietojenkäsittelyn opiskelijoista lähti viime vuonna vaihtoon vain kolme prosenttia. Englanninkielistä opetusta tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa on tarjolla vaihto-opiskelijoiden kanssa suoritettavilla yhteisillä kursseilla. Opettajavaihdolla pyritään lisäämään verkostoitumista ja kansainvälisiä kontakteja ja tätä kautta opetuksen kansainvälisyyttä.
Opiskelijakyselyn perusteella 42 % tietojenkäsittelyn opiskelijoista haluaisi suorittaa tutkintoonsa liittyviä opintoja yliopistoyhteistyön kautta. Opintojen jatkamista yliopistossa on suunnitellut 10 % opiskelijoista ja lisäksi lähes puolet kyselyyn vastanneista harkitsee yliopisto-opintoja. LABLAND-opetusmallilla pyritään kasvattamaan ammattimaisia projektityöskentelijöitä, jotka suhtautuvat luontevasti moniammattimaiseen ja kansainväliseen tiimityöskentelyyn.