THE INFLUENCE OF FOREIGN RETAIL INDUSTRY TO CHINA'S RETAIL INDUSTRY
Chen, Hongjia (2015)
Chen, Hongjia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712692
Tiivistelmä
Sen jälkeen kun Kiina liittyi Maailman kauppajärjestöön (WTO), ulkomaalaisten laajamittaisten vähittäiskauppojen tulo Kiinan markkinoille on kiihtynyt ja tämä on vaikuttanut Kiinan kotimaan vähittäiskauppaan eri asteilla. Tässä opinnäytetyössä analysoimalla Wal-Martin kokemuksia, voi löytää viittauksia Kiinan vähittäiskauppaan. Päätavoitteena on analysoida heikkouksia ja ongelmia, jotka esiintyvät Kiinan vähittäiskaupassa ja sitä minkälainen vaikutus ulkomaan vähittäiskaupalla on siihen.
Ulkomaan vähittäiskaupan vaikutus Kiinan vähittäiskauppaan ja ongelmat Kiinan teollisuudessa on esitetty teoriaosassa. Yleiskatsastus ulkomaan ja Kiinan vähittäiskaupan kehityksestä on esitetty helpottamaan aiheen ymmärtämistä. Tutkimus on toteutettu eri menetelmien avulla. Kvalitatiivinen menetelmä on to-teutettu haastattelujen avulla, ja lisäksi on käytetty sisällönanalyysiä sekö vertailumenetelmää. Päätelmäosassa löytyy tutkimuksen tulos, joka osoittaa ongelmat Kiinan vähittäiskaupassa sekä ehdotukset näiden ongelmien ratkaisemiseksi. Tutkimuksen tulos osoittaa, että ongelmat Kiinan vähittäiskaupassa ovat puute paikallisista erityispiirteistä, alhainen määrä omia ketjuja, heikompi logistiikkahallinto, heikompi liiketoiminnan hallinto ja alhainen voitto. Ulkomaan vähittäiskauppa on vaikuttanut Kiinan vähittäiskauppaan kuudessa eri osassa; monipuolistaminen, toiminta, organisaatio, logistiikka, myyntipisteen ulkoasu ja moderni hallinto. Lopuksi, ehdotuksia kuinka ratkaista nämä ongelmat, SWOT-analyysi ja haastattelujen tulos on esitetty antamaan parempi ymmärrys tutkimusongelmasta.
Ulkomaan vähittäiskaupan vaikutus Kiinan vähittäiskauppaan ja ongelmat Kiinan teollisuudessa on esitetty teoriaosassa. Yleiskatsastus ulkomaan ja Kiinan vähittäiskaupan kehityksestä on esitetty helpottamaan aiheen ymmärtämistä. Tutkimus on toteutettu eri menetelmien avulla. Kvalitatiivinen menetelmä on to-teutettu haastattelujen avulla, ja lisäksi on käytetty sisällönanalyysiä sekö vertailumenetelmää. Päätelmäosassa löytyy tutkimuksen tulos, joka osoittaa ongelmat Kiinan vähittäiskaupassa sekä ehdotukset näiden ongelmien ratkaisemiseksi. Tutkimuksen tulos osoittaa, että ongelmat Kiinan vähittäiskaupassa ovat puute paikallisista erityispiirteistä, alhainen määrä omia ketjuja, heikompi logistiikkahallinto, heikompi liiketoiminnan hallinto ja alhainen voitto. Ulkomaan vähittäiskauppa on vaikuttanut Kiinan vähittäiskauppaan kuudessa eri osassa; monipuolistaminen, toiminta, organisaatio, logistiikka, myyntipisteen ulkoasu ja moderni hallinto. Lopuksi, ehdotuksia kuinka ratkaista nämä ongelmat, SWOT-analyysi ja haastattelujen tulos on esitetty antamaan parempi ymmärrys tutkimusongelmasta.