Multicoverin tiivistyksen parantaminen
Kultalahti, Antti (2015)
Kultalahti, Antti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512522
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Wärtsilän Vaasan toimitusyksikön W32-tuoteryhmälle. Työn aiheena oli tutkia ja parantaa multicoverin ja side coverin alaosan välistä tiivistystä W32-rivimoottoreissa. Osien välinen tiivistepinta haurastuu moottoria ajettaessa, kunnes se rikkoontuu ja alkaa vuotaa polttoöljyä moottorin lämpölaajenemisen seurauksena.
Työn päämäärät olivat ongelman juurisyitä tarkentavien laboratoriomittausten suunnittelu, mittaustulosten analysointi ja ratkaisun kehitys tiivistyksen parantamiseksi mittaustulosten analyysin pohjalta. Mahdollisia ratkaisumalleja luonnosteltiin ja suunniteltiin 3D-mallinnusohjelmistoa apuna käyttäen.
Lopputuloksena saatiin kehitettyä ratkaisumalli, jonka ansiosta lämpölaajenevat osat voivat liikkua vapaasti, minimoiden jännitykset ja taivutukset moottorikokoonpanossa. Raportoitu polttoöljyn vuoto on uudessa ratkaisumallissa estetty paremman tiivistysratkaisun avulla. Ratkaisun testausta varten on suunniteltu 3D-mallit muutetuista ja uusista osista, joita tullaan käyttämään laboratoriotesteissä. Osista on mallinnettu alustavat valu- ja koneistusmallit, joita voidaan käyttää kun ratkaisu otetaan käyttöön tuotannossa.
Laboratoriomittaukset ja niiden tulosten analysointi, joka oli yksi työn tärkeimpiä päämääriä, eivät laboratorion aikataulun venymisestä johtuen ehtineet tähän raporttiin. Mittasuunnitelma on kuitenkin luotu ja tarvittavat mittaukset tullaan tekemään lähitulevaisuudessa. Mittaustulosten avulla voidaan tarkentaa ongelman ratkaisun teknisiä yksityiskohtia jatkokehityksessä.
Työn päämäärät olivat ongelman juurisyitä tarkentavien laboratoriomittausten suunnittelu, mittaustulosten analysointi ja ratkaisun kehitys tiivistyksen parantamiseksi mittaustulosten analyysin pohjalta. Mahdollisia ratkaisumalleja luonnosteltiin ja suunniteltiin 3D-mallinnusohjelmistoa apuna käyttäen.
Lopputuloksena saatiin kehitettyä ratkaisumalli, jonka ansiosta lämpölaajenevat osat voivat liikkua vapaasti, minimoiden jännitykset ja taivutukset moottorikokoonpanossa. Raportoitu polttoöljyn vuoto on uudessa ratkaisumallissa estetty paremman tiivistysratkaisun avulla. Ratkaisun testausta varten on suunniteltu 3D-mallit muutetuista ja uusista osista, joita tullaan käyttämään laboratoriotesteissä. Osista on mallinnettu alustavat valu- ja koneistusmallit, joita voidaan käyttää kun ratkaisu otetaan käyttöön tuotannossa.
Laboratoriomittaukset ja niiden tulosten analysointi, joka oli yksi työn tärkeimpiä päämääriä, eivät laboratorion aikataulun venymisestä johtuen ehtineet tähän raporttiin. Mittasuunnitelma on kuitenkin luotu ja tarvittavat mittaukset tullaan tekemään lähitulevaisuudessa. Mittaustulosten avulla voidaan tarkentaa ongelman ratkaisun teknisiä yksityiskohtia jatkokehityksessä.