Thaimaan kaupankäyntikulttuuri
Holm, Sanna (2015)
Holm, Sanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812855
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä kulttuurieroavaisuuksia tulee ottaa huomioon, jotta kaupankäynti Thaimaassa olisi mahdollisimman menestyksellistä. Tässä työssä keskitytään nimenomaan Suomen ja Thaimaan kulttuurieroihin sekä siihen, miten se vaikuttaa näiden maiden väliseen kaupankäyntiin. Opinnäytetyö on jaettu kolmeen eri osioon: johdantoon, teoriaosioon sekä empiiriseen tutkimukseen. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa kerrotaan mitä itse kulttuuri ja kulttuurieroavaisuus ovat. Luvussa keskitytään myös kansainväliseen kaupankäyntikulttuuriin. Teoriaosuuden toinen pääluku keskittyy kohdealueen eli Thaimaan esittelyyn. Viimeinen teorialuku yhdistää aiemmat kaksi teorialukua yhtenäiseksi teoriaksi. Tämän avulla muotoutuu Thaimaan kaupankäyntikulttuurikappale. Työn empiirinen osuus koostuu kahdesta eri pääluvusta: tutkimuksen toteutuksesta ja tutkimustulosten esittelystä. Tutkimusmenetelmäksi tähän opinnäytetyöhön valittiin kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tämän tutkimuksen tulokset pohjautuvat pääasiassa viiden eri henkilön teemahaastatteluihin sekä teoriassa havaittuihin tuloksiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että thaimaalaiset ovat hyvin ihmissuhdekeskeisiä, ja että heillä on hyvin muodollinen kaupankäyntikulttuuri. Tämä tarkoittaa sitä, että heillä hierarkia on merkittävässä roo-lissa. Tutkimustuloksena käy myös ilmi, että Thaimaan kaupankäyntikulttuurissa pärjää, kun osaa olla kärsivällinen ja kunnioittaa heidän kulttuuria sekä toimintatapoja.