Asiakas palvelun kehittäjänä : varhaisen tuen perhetyön asiakasraati
Lampikari, Eeva-Maria; Mohell, Sini (2015)
Lampikari, Eeva-Maria
Mohell, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712709
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Helsingin kaupungin Varhaisen tuen perhetyön (nyk. Lapsiperheiden perhetyö) asiakasraadin suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä yksikön työntekijöiden kanssa keväällä 2014. Opinnäytetyö syveni prosessin myötä tarkastelemaan Varhaisen tuen perhetyön asiakasosallisuutta laajemmin pyrkien nostamaan esiin niitä tekijöitä, jotka edistävät tai estävät yksikön asiakasosallisuutta.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja niitä hyödynnettiin toimintatutkimuksellisella työotteella. Opinnäytetyön aineisto koostuu havaintoaineistosta, esimiesten ja asiakasraadin ohjaajien haastatteluista sekä esimiesten, työntekijöiden ja asiakkaiden kyselyistä. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Aineisto kerättiin kevään ja syksyn 2014 aikana.
Asiakasraati varhaisen tuen perhetyön kehittämisen menetelmänä koettiin toisaalta toimivana menetelmänä palautteen antamisen ja asiakkaiden vaikuttamismahdollisuuksien parantamisen kannalta, mutta toisaalta taas huonosti onnistuneena kokeiluna, johon vaikutti muun muassa asiakasrekrytoinnin haasteellisuus. Aineiston pohjalta asiakasymmärrys, asiakastiedon hyödyntäminen työn kehittämisessä, asenteet, resurssit, johtaminen, strategiat ja asiakkuuden erityispiirteet vaikuttivat asiakkaiden osallistumisen mahdollisuuksiin palvelun kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena on maahanmuuttajien osallisuuden huomioiminen palvelun kehittämisessä.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja niitä hyödynnettiin toimintatutkimuksellisella työotteella. Opinnäytetyön aineisto koostuu havaintoaineistosta, esimiesten ja asiakasraadin ohjaajien haastatteluista sekä esimiesten, työntekijöiden ja asiakkaiden kyselyistä. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Aineisto kerättiin kevään ja syksyn 2014 aikana.
Asiakasraati varhaisen tuen perhetyön kehittämisen menetelmänä koettiin toisaalta toimivana menetelmänä palautteen antamisen ja asiakkaiden vaikuttamismahdollisuuksien parantamisen kannalta, mutta toisaalta taas huonosti onnistuneena kokeiluna, johon vaikutti muun muassa asiakasrekrytoinnin haasteellisuus. Aineiston pohjalta asiakasymmärrys, asiakastiedon hyödyntäminen työn kehittämisessä, asenteet, resurssit, johtaminen, strategiat ja asiakkuuden erityispiirteet vaikuttivat asiakkaiden osallistumisen mahdollisuuksiin palvelun kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena on maahanmuuttajien osallisuuden huomioiminen palvelun kehittämisessä.