Elämyksellinen ja toiminnallinen ympäristökasvatus : Luonto- ja ympäristökasvatuksen koulutuspakettien suunnittelu
Ylitarvas, Katri (2015)
Ylitarvas, Katri
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113141
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luonto- ja ympäristökasvatuksen koulutuspakettien sisällön suunnittelu ja aineiston valmistelu toimeksiantajayrityksen käyttöön. Koulutuspaketit on tarkoitettu Pohjois-Suomen peruskoulun, lukion ja ammatillisten oppilaitosten opettajille suunnattuun luonto- ja ympäristökasvatuksen jatkokoulutukseen. Koulutuspaketit ovat Opetuspaketti ekosysteemipalveluista, Luontohyvinvoinnista apua oppimiseen, Luontolähtöiset hyvinvointivaikutukset ja niiden hyödyntäminen opetuksessa sekä Mobiilisovellusten hyödyntäminen luonto- ja ympäristökasvatuksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistutkimuksena. Kehittämiskohde on ollut luonto- ja ympäristökasvatuksen koulutuksen suunnittelu. Koulutuksen suunnittelun kannalta keskeiset ja työn tiedonhakua ohjanneet tutkimuskohteet ovat olleet luonnon hyvinvointivaikutukset ja niiden hyödyntäminen luonto- ja ympäristökasvatuksessa, ekosysteemipalvelut ja niiden merkitys sekä mobiililaitteiden ja -sovellusten käyttö luonto- ja ympäristökasvatuksen välineenä. Opinnäytetyön lopputulos on koulutuspakettien suunnitelmat.
Luonto- ja ympäristökasvatuksen tavoitteena on vahvistaa yksilön luonto- ja ympäristösuhdetta. Luontoympäristöllä on moniulotteisia myönteisiä vaikutuksia ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin säännöllisen ja toistuvan käytön kautta. Lisäksi luonto tarjoaa kokonaisvaltaisen oppimisympäristön lapsille ja nuorille. Mobiililaitteet ja -sovellukset tuovat uusia mahdollisuuksia luokkahuoneen ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntämiseen. Lisäksi luontokokemuksia voidaan tuoda myös sisätiloihin erilaisten luonnonelementtien, kuten luontokuvien ja luonnon äänimaailman kautta. Lisäksi luonnon hyvinvointivaikutuksia hyödynnetään tavoitteellisesti Green Care -toiminnassa. Ekosysteemipalvelut luovat perustan esimerkiksi ravinnontuotannolle ja uusiutuvien energialähteiden käytölle. Luontoympäristön ohella myös rakennettu ympäristö tuottaa lukuisia ekosysteemipalveluja. Ekosysteemipalvelujen arvottaminen on tärkeää, jotta ne saadaan mukaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistutkimuksena. Kehittämiskohde on ollut luonto- ja ympäristökasvatuksen koulutuksen suunnittelu. Koulutuksen suunnittelun kannalta keskeiset ja työn tiedonhakua ohjanneet tutkimuskohteet ovat olleet luonnon hyvinvointivaikutukset ja niiden hyödyntäminen luonto- ja ympäristökasvatuksessa, ekosysteemipalvelut ja niiden merkitys sekä mobiililaitteiden ja -sovellusten käyttö luonto- ja ympäristökasvatuksen välineenä. Opinnäytetyön lopputulos on koulutuspakettien suunnitelmat.
Luonto- ja ympäristökasvatuksen tavoitteena on vahvistaa yksilön luonto- ja ympäristösuhdetta. Luontoympäristöllä on moniulotteisia myönteisiä vaikutuksia ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin säännöllisen ja toistuvan käytön kautta. Lisäksi luonto tarjoaa kokonaisvaltaisen oppimisympäristön lapsille ja nuorille. Mobiililaitteet ja -sovellukset tuovat uusia mahdollisuuksia luokkahuoneen ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntämiseen. Lisäksi luontokokemuksia voidaan tuoda myös sisätiloihin erilaisten luonnonelementtien, kuten luontokuvien ja luonnon äänimaailman kautta. Lisäksi luonnon hyvinvointivaikutuksia hyödynnetään tavoitteellisesti Green Care -toiminnassa. Ekosysteemipalvelut luovat perustan esimerkiksi ravinnontuotannolle ja uusiutuvien energialähteiden käytölle. Luontoympäristön ohella myös rakennettu ympäristö tuottaa lukuisia ekosysteemipalveluja. Ekosysteemipalvelujen arvottaminen on tärkeää, jotta ne saadaan mukaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.