Biometaanin liikennekäyttöhanke Oulussa
Kela, Sakari (2015)
Kela, Sakari
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213251
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu osana Oulun Jätehuolto Oy:n vetämää hanketta, jonka tarkoituksena on hyödyntää bioreaktorista saatavaa biokaasua liikennepolttoaineena. Hankkeen taustalla ovat lisäksi Iin Micropolis Oy, Oulun ammattikorkeakoulu ja BusinessOulu. Oulun Jätehuolto Oy on käynnistänyt tänä keväänä markkinavuoropuhelun biokaasun hyödyntämisestä liikennepolttoaineena. Markkinavuoropuhelun tavoitteena on potentiaalisten yhteistyökumppaneiden kartoittaminen ja teknisen vuoropuhelun käynnistäminen hankkeen toteuttamiseksi. Päätavoitteena on saada ensimmäinen kaasuntankkausasema Ouluun.
Opinnäytetyön aiheena oli tutustua biometaaniin liikennepolttoaineena sekä kaasuajoneuvojen teknisiin ratkaisuihin. Biometaanin hyötyjä ovat eteenkin polttoaineen hinta, ympäristöystävällisyys ja moottoritekniset mahdollisuudet. Työssä tehtiin myös muutamiin kuljetusalan yrityksiin asiakaskartoitusta, jolla pyrittiin selvittämään mahdollisia tulevia asiakkaita. Asiakaskartoitusta varten on tehty teknistä materiaalia, mikä on ollut yksi työn päätavoite. Asiakaskartoitusta on tehty jo muutamiin kuljetusalan yrityksiin.
Tekninen osa tarkastelee polttomoottorien hyötysuhdemahdollisuuksia parempilaatuisella biometaanilla sekä kaasuajoneuvojen eri vaihtoehtoja lähinnä kuljetusliikkeiden näkökulmasta. Yleisellä tasolla käydään läpi polttoaineiden ominaisuuksia liikennepolttoaineena, niiden päästöjä sekä biometaanin hyötyjä ja haittoja. Lähdeaineisto koostuu erilaisista julkaisuista, raporteista ja oppimateriaalista.
Biometaani on varteenotettava vaihtoehtoinen liikennepolttoaine. Ongelmia on kuitenkin esimerkiksi kaasujakeluverkoston suppeuden, politiikan sekä ottomoottorin suunnittelu rajoitteiden vuoksi. Tekniikkana kaasupolttomoottorit ovat vanhoja, mutta niiden optimointi metaanipolttoaineelle nostaa ajoneuvojen hintaa. Silti suppean asiakaskartoituksen tuloksena yrityksillä on kiinnostusta biometaanin käyttöön. Nykyisillä fossiilisten polttoaineiden hinnoilla se voi tapahtua dual fuel -ajoneuvoilla, sillä yritykset painottavat ajattelussaan lähinnä kustannuksia. Ympäristöystävällisyys, polttoainekustannussäästöt ja imagoarvo ovat kuitenkin asioita, joita ei kannata vähätellä.
Opinnäytetyön aiheena oli tutustua biometaaniin liikennepolttoaineena sekä kaasuajoneuvojen teknisiin ratkaisuihin. Biometaanin hyötyjä ovat eteenkin polttoaineen hinta, ympäristöystävällisyys ja moottoritekniset mahdollisuudet. Työssä tehtiin myös muutamiin kuljetusalan yrityksiin asiakaskartoitusta, jolla pyrittiin selvittämään mahdollisia tulevia asiakkaita. Asiakaskartoitusta varten on tehty teknistä materiaalia, mikä on ollut yksi työn päätavoite. Asiakaskartoitusta on tehty jo muutamiin kuljetusalan yrityksiin.
Tekninen osa tarkastelee polttomoottorien hyötysuhdemahdollisuuksia parempilaatuisella biometaanilla sekä kaasuajoneuvojen eri vaihtoehtoja lähinnä kuljetusliikkeiden näkökulmasta. Yleisellä tasolla käydään läpi polttoaineiden ominaisuuksia liikennepolttoaineena, niiden päästöjä sekä biometaanin hyötyjä ja haittoja. Lähdeaineisto koostuu erilaisista julkaisuista, raporteista ja oppimateriaalista.
Biometaani on varteenotettava vaihtoehtoinen liikennepolttoaine. Ongelmia on kuitenkin esimerkiksi kaasujakeluverkoston suppeuden, politiikan sekä ottomoottorin suunnittelu rajoitteiden vuoksi. Tekniikkana kaasupolttomoottorit ovat vanhoja, mutta niiden optimointi metaanipolttoaineelle nostaa ajoneuvojen hintaa. Silti suppean asiakaskartoituksen tuloksena yrityksillä on kiinnostusta biometaanin käyttöön. Nykyisillä fossiilisten polttoaineiden hinnoilla se voi tapahtua dual fuel -ajoneuvoilla, sillä yritykset painottavat ajattelussaan lähinnä kustannuksia. Ympäristöystävällisyys, polttoainekustannussäästöt ja imagoarvo ovat kuitenkin asioita, joita ei kannata vähätellä.