Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

FACES -TUNNEKORTIT : apuna tunteiden käsittelyssä ja ilmaisussa

Puurunen, Tiina; Vaitiniemi , Satu (2015)

Avaa tiedosto
Puurunen_Tiina.pdf (952.2Kt)
Lataukset: 


Puurunen, Tiina
Vaitiniemi , Satu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213243
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin kriisitilanteisiin sopivat tunnekortit. Idea tunnekorttien tekemiseen lähti työmme toimeksiantajalta. Työn toimeksiantaja on Ylä-Savon SOTE -kuntayhtymän hyvinvointipalveluiden perhekeskukseen kuuluvassa perheneuvolan koulutiimissä työskentelvä vastaava kuraattori. Hän työskentelee Iisalmessa ala- ja yläkouluissa sekä lyseossa. Hän kaipasi keskustelun tueksi työvälinettä, jonka avulla lasten ja nuorten elämää koskettavista vaikeista asioista olisi helpompi puhua. Vaikeista asioista puhuminen on tarpeellista, jotta asiat eivät jää käsittelemättä. Kehittämistyön tuloksena syntyi yhteensä 17 tunnekorttia.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ennaltaehkäisevää työtä koulussa, lapsen tunne-elämän kehitystä sekä kouluikäisten lasten ja nuorten kriisejä ja surua. Kriiseistä selviytymisen tukeminen on myös yksi keskeisimmistä sisällöistä viitekehyksessä. Opinnäytetyön loppuosassa kuvataan opinnäytetyöprosessin ja tunne-korttien kehittämisprosessin vaiheita.

Taide on vahva ilmaisun keino ja se herättää paljon ajatuksia ja tunteita. Halusimme tuoda esiiin omaa taiteellista osaamistamme, joten valitsimme korttien tekotavaksi piirtämisen. Piirsimme kortteihin ihmisen kasvoja, joissa näkyy erilaisia tunnetiloja. Tunnetiloja on kuvattu erilaisten ilmeiden ja eleiden avulla. Kortit ovat mustavalkoisia. Tunnekorttien perusajatus on sanoittaa tunteita. Tunnekortteja on olemassa jo monenlaisia, mutta erityisesti kriisi-tilanteisiin sopivia kortteja ei ole kuin muutamia markkinoilla.

Toimeksiantaja käytti tunnekortteja 8-17 vuotiaiden lasten ja nuorten kanssa sekä yksilö- että ryhmätapaamisissa. Testijakso kesti noin 10 viikkoa. Testitulosten perusteella olemme onnistuneet kehittämään toimivan työvälineen, joka hyödyttää sekä toimeksiantajaa että meitä itseämme tulevina sosiaalialan ammattilaisina. Korttien soveltamismahdollisuudet erilaisissa ryhmä- ja yksilötilanteissa ovat laajat. Kortteja voi käyttää myös muissa toimintaym-päristöissä kuin kouluissa. Jatkamme tunnekorttien kehittämistä saatujen kehittämisehdotusten pohjalta vielä tämän opinnäytetyöprosessin jälkeen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste