Myyntiprosessin rakentaminen
Haatainen, Noora (2015)
Haatainen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613450
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa myyntiprosessi start-up yritykselle, joka on perustettu vuonna 2012. Kohdeyritys kehittää verkkopohjaista asukasviestinnän palvelua
rakennus- ja kiinteistöalalle. Kohdeyritys lanseerasi uuden tuotteen uuteen asiakaskohderyhmään keväällä 2014 ja palkkasi myyntipäällikön myyntitoimeen, jota ei ennen ollut yrityksessä. Myyntipäällikön tehtäväksi tuli kehittää toimiva myyntiprosessi yrityksen tuotteelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yrityksen toimintaa ja kehittää yrityksen myyntitoimintoa tehokkaammaksi.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, jossa käytettiin kvalitatiivia menetelmiä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin kirjoituspöytätutkimus ja teemahaastattelut. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui ratkaisumyynnin teoriasta ja myyntiin liittyvästä ammattikirjallisuudesta. Tutkimus toteutettiin vuosina 2014–2015. Kohdeyritys otti käyttöön uuden myyntiprosessin toukokuussa 2015.
Tutkimuksen tuloksena syntyi dokumentoitu myyntiprosessi, jossa jokainen myyntiprosessin vaihe on tarkkaan kuvattu. Lisäksi tutkimus osoitti, kuinka tärkeää on olla myyntiprosessi kuvattuna ja jalkautettuna yritykseen. Ainoastaan kuvatulla myyntiprosessilla voi kehittää myyntiä ja asiakassuhteiden hoitoa. Lisäksi prosessikuvauksen avulla myyntiä voi johtaa ja ennustaa tulevaisuuteen. Prosessikuvaus selkeyttää myyntitoimintoa.
Jatkotoimenpiteinä opinnäytetyössä nousi esille, että kohdeyrityksen olisi hyvä luoda asiakkuusstrategia. Asiakkuusstrategia auttaa myynnin henkilöstöä keskittymään kohdeyritykselle oikeisiin asiakkaisiin. Olisi myös hyvä luoda liiketoimintastrategia, jotta voidaan kehittää kohdeyritystä haluttuun suuntaan.
rakennus- ja kiinteistöalalle. Kohdeyritys lanseerasi uuden tuotteen uuteen asiakaskohderyhmään keväällä 2014 ja palkkasi myyntipäällikön myyntitoimeen, jota ei ennen ollut yrityksessä. Myyntipäällikön tehtäväksi tuli kehittää toimiva myyntiprosessi yrityksen tuotteelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yrityksen toimintaa ja kehittää yrityksen myyntitoimintoa tehokkaammaksi.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, jossa käytettiin kvalitatiivia menetelmiä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin kirjoituspöytätutkimus ja teemahaastattelut. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui ratkaisumyynnin teoriasta ja myyntiin liittyvästä ammattikirjallisuudesta. Tutkimus toteutettiin vuosina 2014–2015. Kohdeyritys otti käyttöön uuden myyntiprosessin toukokuussa 2015.
Tutkimuksen tuloksena syntyi dokumentoitu myyntiprosessi, jossa jokainen myyntiprosessin vaihe on tarkkaan kuvattu. Lisäksi tutkimus osoitti, kuinka tärkeää on olla myyntiprosessi kuvattuna ja jalkautettuna yritykseen. Ainoastaan kuvatulla myyntiprosessilla voi kehittää myyntiä ja asiakassuhteiden hoitoa. Lisäksi prosessikuvauksen avulla myyntiä voi johtaa ja ennustaa tulevaisuuteen. Prosessikuvaus selkeyttää myyntitoimintoa.
Jatkotoimenpiteinä opinnäytetyössä nousi esille, että kohdeyrityksen olisi hyvä luoda asiakkuusstrategia. Asiakkuusstrategia auttaa myynnin henkilöstöä keskittymään kohdeyritykselle oikeisiin asiakkaisiin. Olisi myös hyvä luoda liiketoimintastrategia, jotta voidaan kehittää kohdeyritystä haluttuun suuntaan.