Vaihteiden kunnossapidon laatujärjestelmä
Heiskanen, Harri (2015)
Heiskanen, Harri
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062313673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062313673
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään vaihteiden kunnossapidon laadun kuvaukseen, jossa noudatetaan kansainvälisiä ISO 9001 ja ISO 14001 -laatu- ja ympäristö standardeja. Laatujärjestelmällä pyritään asiakkaalle kertomaan, miten vaihteiden kunnossapito toteutetaan Destia Rail Oy:llä. Laatusuunnitelman lähtökohta on ollut asiakas keskeisyys. Vaihteiden kunnossapidon laatujärjestelmän laatimiseen vaikuttaa kaksi päätekijää, asiakkaan ja Destian vaatimukset. Asiakas määrittää vaatimuksensa Ratateknisissä ohjeissa. Jotta laatujärjestelmä täyttää Destian vaatimukset, käytetään apuna projektin toiminta- ja laatusuunnitelma-mallia. Tutkimusaineisto koostui pää-sääntöisesti Liikenneviraston ja Destia Railin julkaisuista. Liikenneviraston verkkojulkaisut löytyvät heidän Extranetista ja Destia Railin julkaisut heidän omista järjestelmistään. Opinnäytetyötä tehdessä tuli selväksi, että vaihteiden laatujärjestelmälle on selkeä tarve. Laatujärjestelmällä pyrittiin siihen, että asiakas saa selkeän kuvan siitä mitä he saavat, kun Destia Rail kunnossapitää heidän vaihteitaan. Järjestelmällä haettiin mahdollisimman suurta läpinäkyvyyttä vaihteiden kunnossapitoon. Vastaavasti Destia Raililla vaihteiden kunnossapidon henkilöstö saa käyttöönsä yhdenmukaiset toiminta tavat ja ohjeistuksen. Prosessia tarkastelemalla voidaan vaihteiden kunnossapidon toimintaa jatkossakin kehittää ja tehostaa.