Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Paradokseja ja tulkintafoorumeita : johtamistoimintaa ammattikorkeakoulussa

Mäki, Kimmo; Saranpää, Mika (2010)

 
Avaa tiedosto
paradoksejajatulkintafoorumeita.pdf (728.6Kt)
Lataukset: 


Mäki, Kimmo
Saranpää, Mika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5685-75-6
Tiivistelmä
JOPE (johtaja ja opettaja) -tutkimus- ja kehittämishankkeen (2007–2009) tarkoituksena oli selvittää, kuvata ja kehittää johtamistoimintaa ammattikorkeakoulussa. Keskeinen lähtöajatus ja käsite oli johtamistoiminta, jonka me tutkijat hahmotimme organisaation yhteisenä toiminta- ja osaamisalueena. Tutkimus- ja kehittämiskysymykset olivat:

Millaista on johtamistoiminta ammattikorkeakouluissa?
1.
Millaisia käytäntöjä siihen sisältyy?
2.
Millaiset käsitteet parhaiten kuvaavat johtamistoimintaa?
3.
Millaisia akuutteja kehittämisen kohteita on johtamistoiminnassa?
4.
Millaisia ovat roolit johtamistoiminnassa?

JOPE-hankkeeseen osallistui tutkimus- ja kehittämiskumppaneina kahden eri ammattikorkeakoulun kaksi työyhteisöä. Keväästä 2007 kevääseen 2008 kävimme havainnoimassa kummassakin työyhteisössä yhteensä 10 kertaa heidän palavereitaan ja toiminnan kehittämistilanteitaan. Havainnoinnit dokumentoimme ja analysoimme tutkijakehittäjätyöparina. Seuraavassa vaiheessa havainnointien sekä alkuperäisen teoreettisen näkökulmamme pohjalta teimme teemakysymykset ja toteutimme työyhteisöjen henkilöiden haastattelut. Haastatteluja tehtiin yhteensä 15, ja ne olivat kestoltaan noin 1,5 tuntia. Ne ajoittuivat kevään 2008 ja kevään 2009 välille. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sanasta sanaan. Tämän jälkeen haastatteluaineisto sekä havainnointiaineisto analysoitiin ja teemoiteltiin.

Aineiston tulkintojen pohjalta käynnistimme palvelualojen ammattikorkeakouluyhteisössä viiden tulkintafoorumin sarjan, joka toteutettiin kevään 2009 ja syksyn 2009 aikana. Ensimmäinen tulkintafoorumi pohjautui havainnointien ja haastattelujen luomalle kuvalle yhteisöstä ja johtamistoiminnasta. Seuraavat tulkintafoorumikerrat rakentuivat työyhteisön itsensä esiin nostamiin kehittämisteemoihin. Liiketoiminta-alan ammattikorkeakouluyhteisön haastattelut saimme päätökseen myöhään keväällä 2009. Analyysityön jälkeen saatoimme toteuttaa yhden tulkintafoorumin havainnointien ja haastatteluiden tuottamien tulkintojen pohjalta lokakuussa 2009. Työotteemme oli toimintatutkimuksellinen.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste