Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA 65-VUOTIAIDEN TERVEYSTARKASTUKSESTA HAAPAVEDEN TERVEYSKESKUKSESSA

Koskela, Petri; Faily, Fatima (2015)

 
Avaa tiedosto
Faily_Fatima-Koskela_Petri.pdf (771.5Kt)
Lataukset: 


Koskela, Petri
Faily, Fatima
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015072213870
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa talvella 2013–2014 65-vuotiaiden terveystarkastuksessa käyneiden asiakkaiden kokemuksia terveystarkastuksesta Haapavedellä ja saada ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakkaiden kokemuksien avulla kehittää asiakkaille annettavaa ohjausta ja terveystarkastuk-sen sisältöä. Tutkimus toteutettiin Haapaveden terveyskeskuksen ikästarttineuvolan terveydenhoitajan kanssa tiiviissä yhteistyössä.

Tutkimusotteeksi valitsimme sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen lähestymistavan. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin mitä hyötyä ikästarttineuvolan asiakkaat saivat terveystarkastuksesta ja mitä kehittämisehdotuksia heillä olisi toiminnan kehittämiseksi. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka postitettiin sadalle asiakkaalle vastauskuoren kanssa. Määrälliset kysymykset analysoitiin laskemalla prosenttiosuuksia SPSS-ohjelman avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön erittelyllä.

Kyselyyn saatiin vastauksia 58 asiakkaalta. Kaikki vastaajat kokivat terveystarkastuksen hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Asiakkaat mainitsivat hyviksi asioiksi esimerkiksi laboratoriokokeet, ohjauksen jatkohoitoon, kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen ja kiireettömän ilmapiirin. Tärkeäksi mainittiin myös ammattitaitoinen terveydenhoitaja, joka huo-mioi asiakkaan kokonaisvaltaisesti myös psyykkisen voinnin kannalta. Kehittämisehdotuksia tuli vain muutama, suurimmalle osalle todennäköisesti terveystarkastus oli riittävä. Tarvetta jatkotutkimuksiin tai toimenpiteisiin oli reilusti yli puolella vastaajista, mikä on merkittävä määrä. Suurimmat syyt olivat ylipaino, verenpaine, verensokeri ja korkea ko-lesteroli. Tarkastus itsessään on kuitenkin vaikuttanut vastaajien terveyskäyttäytymiseen, koska yli puolet ilmoitti muuttaneensa elämäntapojaan tarkastuksen jälkeen. Puolet oli muuttanut ruokavaliota ja kolmasosa lisännyt liikuntaa.

Asiakkaat kokivat saaneensa terveydellistä hyötyä tarkastuksesta ja näkivät toiminnan jatkumisen tärkeäksi. Yhdistämällä ammattitaitoisen neuvonnan, ohjauksen, hoidollisen tuen ja sen jatkuvuuden sekä asiakaslähtöisen motivoinnin saavutetaan hyviä tuloksia asiakkaan toimintakykyyn. Tarkastusten avulla löydetään piileviä terveysongelmia var-haisessa vaiheessa, minkä ansiosta muun terveydenhuollon kuormitus vähenee.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste