Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten mielenterveyden edistäminen : 9-luokkalaisten kokemuksia kouluterveydenhuollosta ja terveystiedosta mielenterveyttä edistävinä tekijöinä

Majuri, Liisa (2015)

 
Avaa tiedosto
Majuri_Liisa.pdf.pdf (542.7Kt)
Lataukset: 


Majuri, Liisa
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080613915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 9.luokkalaisten nuorten kokemuksia kouluterveydenhuollosta ja terveystiedon sisällöstä mielenterveyttä edistävinä tekijöinä. Mielenterveyden edistämistä toteutetaan yhteiskunnan eri sektoreilla, kuten perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, kouluissa, lastensuojelussa ja kolmannen eri sektorin toimijoiden kanssa. Sairaanhoitajat ovat avainasemassa toteuttamassa nuorten mielenterveyden edistämistä.

Nuoruus on nopean kasvun ja kehityksen aikaa, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Yhteiskuntamme on erityisen huolestunut nuorten mielenterveyden häiriöistä, joka on yksi riski tekijä syrjäytymiselle. Nuorten mielenterveyden edistämistä pyritään tukemaan koulussa, jonka toteuttamiseen on säädetty erilaisia lakeja ja asetuksia. Uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain ta-voitteena on toiminnan painottaminen ennaltaehkäisevään suuntaan. Nuoruus on merkittävä ikävaihe mielenterveyden edistämisenkin näkökulmasta, persoonallisuuden ollessa vielä joustava. Mielenterveyden edistäminen tarkoittaa myös kehitysedellytysten varmistamista oppilailla kouluyhteisöissä.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui 22 yläkoulun 9.luokkalaista oppilasta. Aineisto kerättiin nuorilta kirjallisesti käyttäen apuna neljää avointa kysymystä mielenterveyden edistämisestä kouluterveyshuollon ja terveystiedon näkökulmasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin mukaan.

Tutkimuksessa tuli esille että nuorille oli jäänyt mieleen terveystiedon opetuksesta erityisesti päihteet, sosiaaliset suhteet ja terveelliset elämäntavat. Vaikka lähes puolet vastaajista piti terveystiedon opetuksen sisältöä riittävänä, moni kaipasi lisää tietoa mielenterveyteen liittyvistä asioista. Nuoret olisivat halunneet myös enemmän tietoa päihteistä mielenterveyden edistämiseksi. Suurimmalla osalla nuorista oli myönteisiä kokemuksia kouluterveydenhoitajan vastaanottokäynneiltä. Vaikka nuoret ovatkin pääasiassa tyytyväisiä terveydenhoitajan vastaanottokäynteihin, he kaipasivat lisää neuvoja ja ohjausta elämään liittyvissä asioissa. Lisäksi he toivoivat tervey-denhoitajan olevan paikalla enemmän ja saatavilla muulloinkin kuin varattuna aikana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste