Kouluikäisen seksuaaliterveyskasvatusmateriaali historiasta tulevaisuuteen : materiaalien käyttö terveydenhoitajan työssä
Paajanen, Heini; Perttula, Eliisa (2015)
Paajanen, Heini
Perttula, Eliisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081814040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081814040
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Metropolian Ammattikorkeakoulun Hoitotyön koulutuksen museon hanketta. Hankeen tavoitteena on kuvata suomalaisen hoitotyön historiaa. Opinnäytetyömme aiheena on seksuaaliterveyskasvatus kouluissa historiasta nykyaikaan, erikoistarkastelussa seksuaaliterveyskasvatusmateriaalien käyttö kouluterveydenhoitajan työssä. Opinnäytetyö on toteutettu vuonna 2015.
Opinnäytetyössä vastaamme siihen millaista seksuaalikasvatus ja seksuaalikasvatusmateriaalit olivat 1900-luvulta nykypäivään. Työ käsittelee myös terveyssisartyön historiaa. Pohdimme myös sitä, kuinka pystymme vastaamaan tulevaisuudessa seksuaalikasvatuksen haasteisiin ja millä tavoilla ja materiaaleilla nuoret koululaiset saavat parhaiten tietoa. Lisäksi työssä tarkastellaan valtiotieteiden lisensiaatti ja terveydenhuollon maisteri Tuulikki Nurmelta saatuja seksuaaliterveyskasvatusmateriaaleja ja vertaillaan eri aikakausien materiaaleja keskenään.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kirjalähteistä, Väestöliiton kirjaston arkistoista, Tukholmankadun Metropolian arkistoista, Hoitotyön koulutuksen museon materiaaleista sekä Hoitotyön koulutuksen museon työntekijän Sirkka Paavilainen-Wiherheimon haastattelusta.
1900-luvun alkupuolella seksuaalikasvatus oli hyvin vähäistä. Sen ajan aatteena oli että on parempi vaieta kuin puhua seksuaaliasioista, jolloin ajatukset saatiin pysymään poissa ”harhateiltä”. Tällöin seksuaalisuus ja seksi kuuluivat vain avioliittoon ja avioliiton ulkopuolinen seksuaalinen kanssakäyminen oli jopa laissa rangaistavaa. Terveydenhoitajan vastuu seksuaalikasvattajana oli tällöin vielä olematon. Seksuaalisen vallankumouksen myötä käsitys seksuaalisuudesta muuttui ja alettiin kiinnittää huomiota siihen, millä tavoin seksuaalikasvatusta annettiin. Myös terveydenhoitajan merkitys seksuaalikasvattajana muuttui tärkeämmäksi ja materiaalit seksuaalikasvatuksessa monipuolistuivat.
Opinnäytetyössä vastaamme siihen millaista seksuaalikasvatus ja seksuaalikasvatusmateriaalit olivat 1900-luvulta nykypäivään. Työ käsittelee myös terveyssisartyön historiaa. Pohdimme myös sitä, kuinka pystymme vastaamaan tulevaisuudessa seksuaalikasvatuksen haasteisiin ja millä tavoilla ja materiaaleilla nuoret koululaiset saavat parhaiten tietoa. Lisäksi työssä tarkastellaan valtiotieteiden lisensiaatti ja terveydenhuollon maisteri Tuulikki Nurmelta saatuja seksuaaliterveyskasvatusmateriaaleja ja vertaillaan eri aikakausien materiaaleja keskenään.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kirjalähteistä, Väestöliiton kirjaston arkistoista, Tukholmankadun Metropolian arkistoista, Hoitotyön koulutuksen museon materiaaleista sekä Hoitotyön koulutuksen museon työntekijän Sirkka Paavilainen-Wiherheimon haastattelusta.
1900-luvun alkupuolella seksuaalikasvatus oli hyvin vähäistä. Sen ajan aatteena oli että on parempi vaieta kuin puhua seksuaaliasioista, jolloin ajatukset saatiin pysymään poissa ”harhateiltä”. Tällöin seksuaalisuus ja seksi kuuluivat vain avioliittoon ja avioliiton ulkopuolinen seksuaalinen kanssakäyminen oli jopa laissa rangaistavaa. Terveydenhoitajan vastuu seksuaalikasvattajana oli tällöin vielä olematon. Seksuaalisen vallankumouksen myötä käsitys seksuaalisuudesta muuttui ja alettiin kiinnittää huomiota siihen, millä tavoin seksuaalikasvatusta annettiin. Myös terveydenhoitajan merkitys seksuaalikasvattajana muuttui tärkeämmäksi ja materiaalit seksuaalikasvatuksessa monipuolistuivat.