Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

YRITTÄJÄN TYÖHYVINVOINNIN LÄHTEILLÄ : Verkkopalvelun kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin

Kulju, Merja (2015)

 
Avaa tiedosto
Kulju_Merja.pdf (2.041Mt)
Lataukset: 


Kulju, Merja
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714153
Tiivistelmä
Pitkällä aikavälillä vain hyvinvoivat ihmiset kykenevät toimimaan tuloksellisesti. Työhyvinvointi tunnustetaan tänä päivänä yritysten tärkeäksi menestystekijäksi ja sen edistämiseen on tarjolla laaja kirjo erilaisia palveluita. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yrittäjien käyttöön suunnitellun työhyvinvoinnin verkkopalvelun, Viita.fi:n käyttäjäkokemus vastaa yrittäjän odotuksia ja millainen sisältö auttaisi yrittäjää työhyvinvoinnin edistämisessä? Työn toimeksiantaja oli Oulun ammattikorkeakoulun Yrityshautomo.

Tietoperustan keskeiset teemat ovat työhyvinvointi ja sen edistäminen. Tietoperustassa tarkastellaan myös yrittäjyyttä työhyvinvoinnin näkökulmasta. Työ on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, jonka empiirinen aineisto on koottu palvelumuotoilun menetelmin yrittäjille suunnatussa työpajassa. Pyrkimyksenä on ollut asiakasymmärryksen kasvattaminen, käyttäjäkokemuksen hankkiminen ja uusien ideoiden tuottaminen. Palvelumuotoilun prosessiin nähden työ asemoitui muotoiluprosessin kahteen ensimmäiseen vaiheeseen, joita ovat tutkiminen ja luominen.

Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että työpajaan osallistuneet yrittäjät eivät motivoituneet Viitta.fi verkkopalvelun käytöstä. He eksyivät unelmapolulle ja olisivat tarvinneet enemmän tukea tavoitteen saavuttamiseen. Myös palvelun arvolupaus jäi työpajaan osallistujille epäselväksi. Parannetulta sovellukselta kaivattiin nykyaikaisempaa analytiikkaa, integroitumista muihin työhyvinvoinnin palveluihin sekä enemmän interaktiivisuutta esimerkiksi linkkien muodossa. Nykyinen palvelu pyrkii kattamaan kaikki työhyvinvoinnin osa-alueet. Työpajasta saatujen tulosten valossa, sovelluksen sisältöä tulisi rajata. Muutoin sen tarjoamat ohjeet ja keinot jäävät liian yleiselle tasolle.

Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää joko kehittämällä edelleen nykyistä sovellusta tai etsimällä sovellukselle uutta käyttäjäryhmää, jolle sisältö räätälöidään. Oleellista on, että sovelluksen arvolupaus on kirkas. Markkinoilla on paljon kilpailevia sovelluksia, jotka ovat tekniikaltaan huomattavasti Viittaa edellä. Siksi Viitan kehitystyössä on palattava lähtöruutuun. Samalla on syytä tarkastella palvelua kriittisesti. Kehitettävää on niin paljon, että myös sovelluksen lakkauttaminen on realistinen vaihtoehto.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste