Sosiaalinen kestävä kehitys pääkaupunkiseudun kaupunkien varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa
Halminen, Minna (2015)
Halminen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714164
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, mitä sosiaalisen kestävän kehityksen teemoja pääkaupunkiseudun kaupunkien varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista eli varhaiskasvatussuunnitelmista löytyy. Opinnäytetyöni tarkoituksena on tehdä pääkaupunkiseudun kaupunkien varhaiskasvatussuunnitelmiin sisältyvää sosiaalisen kestävän kehityksen kasvatusta näkyväksi sekä varhaiskasvatuksen työntekijöille että päivähoidossa olevien lasten vanhemmille. Opinnäytetyöni on toteutettu osana Metropolia ammattikorkeakoulun Kohti ekososiaalisesti tiedostavaa yhteiskuntaa -hanketta. Opinnäytetyöstäni saatuja tuloksia voidaan hyödyntää hankkeessa laadittavan kestävän kehityksen kasvatuksen eLearning -oppimateriaalipaketin sisällön luomisessa.
Opinnäytetyöni viitekehyksenä oli teoria sosiaalisesta kestävästä kehityksestä. Sosiaalinen kestävä kehitys on osa kestävän kehityksen kokonaisuutta, johon kuuluu sosiaalisen ulottuvuuden lisäksi ekologinen, taloudellinen ja kulttuurinen ulottuvuus. Opinnäytetyöni oli laadullinen tutkielma. Opinnäytetyöni aineisto koostui viidestä varhaiskasvatusta pääkaupunkiseudulla ohjaavasta asiakirjasta: valtakunnallisesta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista sekä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien varhaiskasvatussuunnitelmista. Aineisto on analysoitu käyttämällä tutkimusmenetelmänä sekä aineisto- että teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyöni tuloksista selvisi, että kaikista pääkaupunkiseudun kaupunkien varhaiskasvatussuunnitelmista löytyi ilmaisuja seuraavista sosiaalisen kestävän kehityksen teemoista: lapsen osallisuus, yhteisöllisyys sekä tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus. Aineistosta löytyneistä sosiaalisen kestävän kehityksen ilmaisuista nousi esiin sekä lapsen että kasvattajan näkökulma. Kaupunkien varhaiskasvatussuunnitelmien välillä oli vaihtelua sosiaalisen kestävän kehityksen teemojen käsittelyn laajuudessa sekä sosiaalisen kestävän kehityksen kasvatuksen konkreettisen, käytännön tason ohjeistuksen määrässä. Sosiaalisen kestävän kehityksen kasvatusta varhaiskasvatuksessa tukisi aiheen käsittely omana kokonaisuutenaan kaupunkien varhaiskasvatussuunnitelmissa.
Opinnäytetyöni viitekehyksenä oli teoria sosiaalisesta kestävästä kehityksestä. Sosiaalinen kestävä kehitys on osa kestävän kehityksen kokonaisuutta, johon kuuluu sosiaalisen ulottuvuuden lisäksi ekologinen, taloudellinen ja kulttuurinen ulottuvuus. Opinnäytetyöni oli laadullinen tutkielma. Opinnäytetyöni aineisto koostui viidestä varhaiskasvatusta pääkaupunkiseudulla ohjaavasta asiakirjasta: valtakunnallisesta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista sekä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien varhaiskasvatussuunnitelmista. Aineisto on analysoitu käyttämällä tutkimusmenetelmänä sekä aineisto- että teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyöni tuloksista selvisi, että kaikista pääkaupunkiseudun kaupunkien varhaiskasvatussuunnitelmista löytyi ilmaisuja seuraavista sosiaalisen kestävän kehityksen teemoista: lapsen osallisuus, yhteisöllisyys sekä tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus. Aineistosta löytyneistä sosiaalisen kestävän kehityksen ilmaisuista nousi esiin sekä lapsen että kasvattajan näkökulma. Kaupunkien varhaiskasvatussuunnitelmien välillä oli vaihtelua sosiaalisen kestävän kehityksen teemojen käsittelyn laajuudessa sekä sosiaalisen kestävän kehityksen kasvatuksen konkreettisen, käytännön tason ohjeistuksen määrässä. Sosiaalisen kestävän kehityksen kasvatusta varhaiskasvatuksessa tukisi aiheen käsittely omana kokonaisuutenaan kaupunkien varhaiskasvatussuunnitelmissa.