Näytä suppeat kuvailutiedot

Asiakaslähtöisyys - osaaminen, opettaminen ja kehittäminen hoitotyön koulutuksessa : kartoitus opiskelijoiden näkemyksistä

Kosonen, Hannele; Skogberg, Linda (2008)

dc.contributor.authorKosonen, Hannele
dc.contributor.authorSkogberg, Linda
dc.date.accessioned2008-10-23T09:52:22Z
dc.date.available2008-10-23T09:52:22Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/974
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-200810223688
dc.description.abstractThe objective of this study was to learn about nursing student’s skills in patient-centred care and it’s learning and developing. This study is a part of the international project researching patient-centred care in Finland and Estonia. In this final project we made a meter based on our literary-review and project’s earlier studies. We used theme-essay which was variated from theme-interview as a research method. Target of the research were nursing students completing their final year. The goal was to receive feedback from the results for the teachers to improve their work. The project got benefit from our results so they could compare the results to the similar one’s got from the teachers. Our meter can also be used for similar researches in the future. The survey that was made gave an information which kind of interventions support learning and teaching a patient-centred care. The students listed patient-centredness to be based on equality, honesty, trust, empathy, compassion, understanding, appreciation, solidarity, sympathy and empowerment. All the students had mentioned patients individuality and appreciation of human dignity to be related in patient-centredness. The results showed that the students were satisfied on the current teaching of the patient-centredness and how teachers were implementing that in their work. The lack of the studied knowledge prohibited us to compare the answers got from students to the literary review. The nursing students would more likely to learn patient-centredness by problem based learning, case studies or role playing. They would develope the degree programme to be more practical. For example, role playing could be used as a group therapy so that students could put themselves in the patients position. The nursing students think that in the future patients are more likely to find out more and more information and knowledge about their disease. In the future, guidelines for the nursing in Estonian hospitals could be made co-operatively with the Estonian nursing students, since there are need for those as shown in the results.en
dc.description.abstractOpinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajakoulutuksen opiskelijoiden asiakaslähtöistä osaamista, sen oppimista ja kehittämistä. Opinnäytetyö oli osa kansainvälistä Asiakaslähtöinen Osaaminen Suomessa ja Virossa hanketta. Opinnäytetyössämme muokkasimme kirjallisuuskatsauksen pohjalta hankkeen mittarin työhömme sopivaksi. Käytimme tutkimusmenetelmänä teemakirjoitelmaa, joka oli muunneltu teemahaastattelusta. Tutkimuskohteemme oli viimeisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijaryhmä. Tavoitteenamme oli, että kartoituksemme tuloksista opettajat saavat palautetta työnsä kehittämiseen. Asiakaslähtöisen osaamisen -hanke hyötyi saamistamme tuloksista voidakseen verrata tuloksia vastaaviin opettajilta saatuihin tuloksiin. Valmistamaamme mittaria voidaan myös hyödyntää tulevaisuudessa vastaavanlaisissa tutkimuksissa. Tekemästämme kartoituksesta saatiin tietoa, millaiset interventiot tukevat asiakaslähtöisyyden oppimista ja opettamista. Opiskelijat luettelivat asiakaslähtöisyyden perustuvan tasa-arvoisuuteen, rehellisyyteen, luottamukseen, empatiaan, myötätuntoon, ymmärrykseen, arvostamiseen, solidaarisuuteen, sympatiaan sekä voimaantumiseen. Kaikki opiskelijat olivat maininneet potilaan yksilöllisyyden ja ihmisarvon kunnioittamisen asiakaslähtöisyyteen kuuluvaksi. Tuloksiemme perusteella opiskelijat olivat tyytyväisiä nykyiseen asiakaslähtöisyyden opetukseen sekä opettajien asiakaslähtöisyyteen suhteessa heihin. Tutkitun tiedon vähäisyyden vuoksi emme kuitenkaan pystyneet vertailemaan opiskelijoiden vastauksia kirjallisuuskatsauksen kanssa. Sairaanhoitajaopiskelijat oppisivat asiakaslähtöisyyttä parhaiten ongelmaperusteisen, tapauskuvauksen tai roolileikkien avulla. He kehittäisivät koulutusta käytännön läheisemmäksi; roolileikkejä voisi käyttää esimerkiksi ryhmäterapian muodossa, jolloin opiskelija voi tuntea itsensä potilaan asemaan. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä potilaat ovat tulevaisuudessa entistä enemmän itseohjautuvia hankkimaan tietoa omasta sairaudestaan. Tulevaisuudessa voisi tehdä toiminnallisena opinäytetyönä tai projektina yhteistyönä virolaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa hoitosuositukset virolaisille osastoille, sillä tälläisille olisi virolaisten vastausten perusteella tarvetta.fi
dc.language.isofin
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subjectViro
dc.subjectasiakaslähtöisyys
dc.subjectongelmalähtöinen oppiminen
dc.subjectkoulutus
dc.subjectosaaminen
dc.subjectsairaanhoitajat
dc.subjectopetusmenetelmät
dc.titleAsiakaslähtöisyys - osaaminen, opettaminen ja kehittäminen hoitotyön koulutuksessa : kartoitus opiskelijoiden näkemyksistäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/210
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subject.specializationHoitotyön suuntautumisvaihtoehto
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|
dc.subject.disciplineHoitotyön koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot