Brändivalokuva Suomessa : Kuinka saavutetaan laadukas brändivalokuva
Luostarinen, Antti (2015)
Luostarinen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090414335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090414335
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan mitä brändivalokuva on ja miten laadukas brändivalokuva saavutetaan Suomessa. Kentällä tapahtuvaa toimintaa lähestytään kolmesta suunnasta: valokuvaajan (toteuttaja), suunnittelijan (luova toimisto) sekä yrityksen (tilaaja) näkökulmasta. Brändivalokuvan tekemisen prosessia kuvataan yrityksen ja sen palkkaamien ulkoistettujen yhteistyötahojen toiminnan kautta. Opinnäyte ei siis ota kantaa inhouse-toiminnassa tuotettuun brändivalokuvaan.
Tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä vahvistamaan valokuvan roolia brändin luomisessa sekä kehittämisessä. Tarkoituksena on löytää ammattilaisten puheenvuoroista tapoja, joilla yritys ja yhteistyökumppanit ovat saaneet aikaiseksi laadukkaita brändivalokuvia ja kuinka valokuvia yrityksessä tulisi ohjeistaa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen metodeina ovat teemahaastattelut sekä kerätyt kuvaohjeistot ja valokuvamateriaali. Kahdeksan asiantuntijan haastattelut suoritettiin helmi–kesäkuun välillä vuonna 2015. Teoriaosuudessa käsitellään mm. brändiä, brändin ja valokuvan suhdetta sekä tilaamisen prosessia. Haastattelutuloksissa haastateltavien puheenvuoroja on tuotu mahdollisimman paljon esiin ja ne on teemoitettu.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan laadukkaan brändivalokuvan syntymiselle on merkittävää hyvä yhteistyö ja luottamus ammattitaitoon kaikkien osapuolten välillä. Brändivalokuvan käsitteeksi muodostui brändistä vahvasti viestivä ja kilpailevista brändeistä erottava valokuva, joka noudattaa brändistrategiasta ja visuaalisesta identiteetistä johdettua tyyliä ja kuvalinjaa. Sen pyrkimyksenä on jättää toivotunlainen mielikuva tuote-, palvelu- tai yritysbrändistä visuaalisin keinoin. Esimerkkikuvin varustettu kuvaohjeisto on paras tapa välittää viestiä ja opastaa niin sisäisesti kuin ulkoisesti brändin kuvalinjasta tai kuvakonseptista Brändivalokuvien laadukkuus määriteltiin sen mukaan miten se vetoaa katsojaan ja kertoo tarinaa jättäen mielikuvan. Tuloksena on myös brändivalokuvan tekemisen prosessin kuvaus sekä muistilista brändivalokuvien tekijälle.
Tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä vahvistamaan valokuvan roolia brändin luomisessa sekä kehittämisessä. Tarkoituksena on löytää ammattilaisten puheenvuoroista tapoja, joilla yritys ja yhteistyökumppanit ovat saaneet aikaiseksi laadukkaita brändivalokuvia ja kuinka valokuvia yrityksessä tulisi ohjeistaa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen metodeina ovat teemahaastattelut sekä kerätyt kuvaohjeistot ja valokuvamateriaali. Kahdeksan asiantuntijan haastattelut suoritettiin helmi–kesäkuun välillä vuonna 2015. Teoriaosuudessa käsitellään mm. brändiä, brändin ja valokuvan suhdetta sekä tilaamisen prosessia. Haastattelutuloksissa haastateltavien puheenvuoroja on tuotu mahdollisimman paljon esiin ja ne on teemoitettu.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan laadukkaan brändivalokuvan syntymiselle on merkittävää hyvä yhteistyö ja luottamus ammattitaitoon kaikkien osapuolten välillä. Brändivalokuvan käsitteeksi muodostui brändistä vahvasti viestivä ja kilpailevista brändeistä erottava valokuva, joka noudattaa brändistrategiasta ja visuaalisesta identiteetistä johdettua tyyliä ja kuvalinjaa. Sen pyrkimyksenä on jättää toivotunlainen mielikuva tuote-, palvelu- tai yritysbrändistä visuaalisin keinoin. Esimerkkikuvin varustettu kuvaohjeisto on paras tapa välittää viestiä ja opastaa niin sisäisesti kuin ulkoisesti brändin kuvalinjasta tai kuvakonseptista Brändivalokuvien laadukkuus määriteltiin sen mukaan miten se vetoaa katsojaan ja kertoo tarinaa jättäen mielikuvan. Tuloksena on myös brändivalokuvan tekemisen prosessin kuvaus sekä muistilista brändivalokuvien tekijälle.