Maintaining Educational Equity in Finland amidst Growing Cultural Diversity within the School System : Reference Material for Implementing Multicultural Education within Early Childhood Facilities in Helsinki, Finland
Hart, April (2015)
Hart, April
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090514348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090514348
Tiivistelmä
Suomen koulutusjärjestelmää arvostetaan ja sitä pidetään tasa-arvon kulmakivenä. Tästä huolimatta erilaisuuden lisääntyminen on ollut menestyksen kannalta haasteellista. Suomalaisissa koululuokissa erilaisten kulttuurien nopea kasvu vaatii vaatimustason ja opetussuunnitelman vastaavanlaista sopeuttamista. Tällä hetkellä maahanmuuttajataustaiset lapset menestyvät koulussa selvästi syntyperäisiä suomalaisia lapsia huonommin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että erilaisista kulttuurisista taustoista tulevat lapset menestyvät parhaiten ympäristöissä, joissa opettajat sopeuttavat omaa opetustyyliä vastaamaan paremmin oppilaiden erilaisia oppimistyylejä. Tämän hetkinen ulkomaalais- ja suomalaistaustaisten lapsien menestyksen välinen ero saadaan korjattua hyödyntämällä kouluissa monikulttuurista koulutusta läpi Suomen.
Tämä toiminnallinen oppinäytetyö esittää varhaiskasvattajille monikulttuurisen koulutuksen käsikirjan. Käsikirja sisältää opettajalle tärkeät ja selkeät monikulttuurisen koulutuksen määritelmät, ohjeet ja neuvot oppituntia varten. Lisäksi, myös inspiraatiota antavia, kulttuurin kannalta asiaankuuluvia ja paikallisesti testattuja toimintoja.
Tämä opinnäytetyö ja käsikirja on tehty yhteystyössä Helsingissä sijaitsevan englanninkielisen Young Star-päiväkodin (YSEK) kanssa. Ennen käsikirjan muodostumista, yhteistyön ansiosta toimintoja sovellettiin ja testattiin YSEK:ssa.
Tämä toiminnallinen oppinäytetyö esittää varhaiskasvattajille monikulttuurisen koulutuksen käsikirjan. Käsikirja sisältää opettajalle tärkeät ja selkeät monikulttuurisen koulutuksen määritelmät, ohjeet ja neuvot oppituntia varten. Lisäksi, myös inspiraatiota antavia, kulttuurin kannalta asiaankuuluvia ja paikallisesti testattuja toimintoja.
Tämä opinnäytetyö ja käsikirja on tehty yhteystyössä Helsingissä sijaitsevan englanninkielisen Young Star-päiväkodin (YSEK) kanssa. Ennen käsikirjan muodostumista, yhteistyön ansiosta toimintoja sovellettiin ja testattiin YSEK:ssa.