Kokousasiakkaan palvelukokemuksen parantaminen
Tikkanen, Tiina; Pukki, Marinoora (2015)
Tikkanen, Tiina
Pukki, Marinoora
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714394
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, millaisiksi Hotelli-ravintola Lasaretin kokouspalveluita tulisi kehittää, jotta asiakaskokemus saadaan paremmaksi. Tavoitteena oli löytää uusia ideoita kokouspalveluiden kehittämiseksi palvelumuotoilun avulla. Yrityksen tarjoamat palvelut olivat jo nykyisellään toimivia ja laadukkaita, mutta halu kehittyä edelleen ja tulevat markkinatilanteen muutokset loivat kehitystyölle todellisen tarpeen.
Teoriaosuus rakentui palvelumuotoilun ympärille. Käsittelyssä olivat palvelumuotoilun prosessi ja siinä käytettävät työkalut. Työssä kerrottiin myös palvelukokonaisuuden muodostumisesta, joka palvelumuotoilussa kuvataan asiakkaan palvelupolkuna. Sen osina ovat palvelutuokiot ja kontaktipisteet. Tämä työ toteutettiin tapaustutkimuksena, johon hankittiin aineistoa lukuisin eri menetelmin. Asiakasymmärrystä kasvattava aineisto kerättiin yrityksestä (asiakaspalautteet) ja tämän lisäksi aineistoa luotiin niin tutkijoiden, asiakkaiden kuin henkilökunnankin toimesta. Suurin ponnistus aineiston hankkimisessa oli palvelumuotoilutyöpajan järjestäminen.
Tutkimustuloksena voitiin todeta, että asiakkaat kaipaavat kokouspalvelulta elämyksiä ja kokemuksellisuutta. Pieni arjen katkaiseminen ja yllätystekijät yhdessä huomioivan palvelun, toimivien tilojen ja maistuvien tarjoilujen kanssa nostavat perinteisen kokouspäivän uudelle tasolle. Jokaisen pienimmänkin palvelun osan on toimittava saumattomasti yhteen kokonaisuuden kanssa, jolloin asiakkaalle jää mieleen positiivinen palvelukokemus.
Kehitysehdotuksia ja uusia ideoita syntyi runsaasti. Ideat jakaantuivat suurelta osin seuraavien teemojen alle: tilat, tarjoilut, tauot ja palvelu. Muutamia parannusvihjeitä löytyi myös myyntiin ja markkinointiin liittyen. Suurin osa kehitysehdotuksista on toteutettavissa ilman suuria investointeja, joten niiden käyttöönoton voidaan olettaa tuovan Lasaretille entistä tyytyväisempiä asiakkaita. Huomioitavaa on myös se, että kehittäminen kannattaa aloittaa todellisen asiakasymmärryksen hankkimisella ja suunnata se pieniin yksityiskohtiin, jotka hiotaan huolellisesti loppuun saakka.
Teoriaosuus rakentui palvelumuotoilun ympärille. Käsittelyssä olivat palvelumuotoilun prosessi ja siinä käytettävät työkalut. Työssä kerrottiin myös palvelukokonaisuuden muodostumisesta, joka palvelumuotoilussa kuvataan asiakkaan palvelupolkuna. Sen osina ovat palvelutuokiot ja kontaktipisteet. Tämä työ toteutettiin tapaustutkimuksena, johon hankittiin aineistoa lukuisin eri menetelmin. Asiakasymmärrystä kasvattava aineisto kerättiin yrityksestä (asiakaspalautteet) ja tämän lisäksi aineistoa luotiin niin tutkijoiden, asiakkaiden kuin henkilökunnankin toimesta. Suurin ponnistus aineiston hankkimisessa oli palvelumuotoilutyöpajan järjestäminen.
Tutkimustuloksena voitiin todeta, että asiakkaat kaipaavat kokouspalvelulta elämyksiä ja kokemuksellisuutta. Pieni arjen katkaiseminen ja yllätystekijät yhdessä huomioivan palvelun, toimivien tilojen ja maistuvien tarjoilujen kanssa nostavat perinteisen kokouspäivän uudelle tasolle. Jokaisen pienimmänkin palvelun osan on toimittava saumattomasti yhteen kokonaisuuden kanssa, jolloin asiakkaalle jää mieleen positiivinen palvelukokemus.
Kehitysehdotuksia ja uusia ideoita syntyi runsaasti. Ideat jakaantuivat suurelta osin seuraavien teemojen alle: tilat, tarjoilut, tauot ja palvelu. Muutamia parannusvihjeitä löytyi myös myyntiin ja markkinointiin liittyen. Suurin osa kehitysehdotuksista on toteutettavissa ilman suuria investointeja, joten niiden käyttöönoton voidaan olettaa tuovan Lasaretille entistä tyytyväisempiä asiakkaita. Huomioitavaa on myös se, että kehittäminen kannattaa aloittaa todellisen asiakasymmärryksen hankkimisella ja suunnata se pieniin yksityiskohtiin, jotka hiotaan huolellisesti loppuun saakka.