Wind-powered auxiliary propulsion in cargo ships
Kindberg, Peter (2015)
Kindberg, Peter
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914465
Tiivistelmä
Laivoilla kuljetetaan 90 prosenttia kaikista maailman tavaroista. Laivat myös vastaavat noin kolmesta prosentista vuosittaisesta hiilidioksidi ekvivalenteista päästöistä maailmanlaajuisesti. Kiihtyvä ilmastonmuutos on pakottanut hallitukset tiukentamaan päästörajoituksia, mikä on asettanut paineita kuljetusyhtiöille keksiä tehokkaampia tapoja toimittaa tava-rat ajoissa perille.
Tuulivoima eli purjeet toimivat aina 1900-luvun alkuun asti pää-asiallisena voimanlähteenä. Aikataulujen tiukentuessa ja moottoriteknologian kehittyessä, polttomoottorit syrjäyttivät purjeet. Purjeet ovat nousseet aika-ajoin esille, kun öljykriisien aikoina on pohdittu miten pystyttäisiin vähentämään polttoaineen kulutusta. Tällä kertaa mukana yhtälössä on myös ilmastonmuutos ja kasvihuonekaasujen vähentäminen, mikä on tuonut päästöttömille tuuli-voimatekniikoille lisäarvoa.
Aluksen nopeudesta ja tuulennopeudesta riippuen tutkitut tekniikat pystyivät tuottamaan yhden ja 44 prosentin välillä tarvittavasta työntövoimasta. Valituista tekniikoista Flettner roottorilla oli suurin keskiarvoinen tuotto. Leijalla taas oli suurin hetkellinen teho ja siipipurjeet olivat näiden kahden välillä. Mikään valituista tekniikoista ei pystyisi yksin tuottamaan tarvittavaa tehoa, mutta laivausyhtiöiden tavoitellessa tulevia päästörajoja, jotka Euroopan Unioni on asettanut, voivat nämä tekniikat olla avainroolissa. Jokainen tekniikka maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa.
Laivausyhtiöiden painiessa tiukentuvien päästörajoitusten parissa, positiivista kiinnostusta aihetta kohtaan on selvästi ollut. Useimmat tutkielmat joita tätä lopputyötä varten luettiin oli tehty viimeisen viiden vuoden aikana. Telakoilla on useita projekteja käynnissä, joissa pyritään keräämään tietoa eri tekniikoiden soveltumisesta päästöjen vähentämiseen. On epätodennäköistä, että uusiutuvat energiatekniikat tulevat lyömään läpi nopeasti, mutta mitä enemmän uutta tietoa on saatavilla ja tekniikoista onnistutaan hiomaan pahimmat kauneusvirheet pois, on hyvin todennäköistä, että tulevaisuudessa monet näistä teknologioista ovat arkipäivää laivateollisuudessa.
Tuulivoima eli purjeet toimivat aina 1900-luvun alkuun asti pää-asiallisena voimanlähteenä. Aikataulujen tiukentuessa ja moottoriteknologian kehittyessä, polttomoottorit syrjäyttivät purjeet. Purjeet ovat nousseet aika-ajoin esille, kun öljykriisien aikoina on pohdittu miten pystyttäisiin vähentämään polttoaineen kulutusta. Tällä kertaa mukana yhtälössä on myös ilmastonmuutos ja kasvihuonekaasujen vähentäminen, mikä on tuonut päästöttömille tuuli-voimatekniikoille lisäarvoa.
Aluksen nopeudesta ja tuulennopeudesta riippuen tutkitut tekniikat pystyivät tuottamaan yhden ja 44 prosentin välillä tarvittavasta työntövoimasta. Valituista tekniikoista Flettner roottorilla oli suurin keskiarvoinen tuotto. Leijalla taas oli suurin hetkellinen teho ja siipipurjeet olivat näiden kahden välillä. Mikään valituista tekniikoista ei pystyisi yksin tuottamaan tarvittavaa tehoa, mutta laivausyhtiöiden tavoitellessa tulevia päästörajoja, jotka Euroopan Unioni on asettanut, voivat nämä tekniikat olla avainroolissa. Jokainen tekniikka maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa.
Laivausyhtiöiden painiessa tiukentuvien päästörajoitusten parissa, positiivista kiinnostusta aihetta kohtaan on selvästi ollut. Useimmat tutkielmat joita tätä lopputyötä varten luettiin oli tehty viimeisen viiden vuoden aikana. Telakoilla on useita projekteja käynnissä, joissa pyritään keräämään tietoa eri tekniikoiden soveltumisesta päästöjen vähentämiseen. On epätodennäköistä, että uusiutuvat energiatekniikat tulevat lyömään läpi nopeasti, mutta mitä enemmän uutta tietoa on saatavilla ja tekniikoista onnistutaan hiomaan pahimmat kauneusvirheet pois, on hyvin todennäköistä, että tulevaisuudessa monet näistä teknologioista ovat arkipäivää laivateollisuudessa.