Myyntiprosessin kehittäminen : Arvomyynnillä vauhtia uusasiakashankintaan
Vajanne, Justus (2015)
Vajanne, Justus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksen uusasiakashankinnan myyntiprosessia niin, että liiketoiminta olisi katteellisempaa ja näin turvata yrityksen elinvoimaisuus. Myyntiprosessin kehitystyön näkökulmaksi valikoitui arvomyynti.
Työ toteutettiin laadullista ja määrällistä tutkimusta yhdistelevänä toimintatutkimuksena. Aineistona olivat henkilökunnan vastaukset kyselylomakkeisiin, tutkimuspäiväkirja, avoin- ja strukturoitu havainnointi ja teemahaastattelut. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksena oli laadullisesti kehittynyt asiakastapaaminen, myynnille rakennetut työkalut myyntiprosessin tehokkaaseen läpivientiin ja parantunut asiakastyytyväisyys. Merkittävä tulos oli myös kohdeyrityksen myyntistrategian laajentaminen tuote- ja ratkaisumyynnistä arvomyyntiin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan arvomyynnin sopivan hyvin asiantuntijaorganisaation myyntiprosessin kehitystyön näkökulmaksi. Arvomyynti on kuitenkin vain myyntiponnistelu kohti parempi katteista liiketoimintaa. Yrityksen muiden osastojen tulee myös lunastaa myynnin rakentama ja kommunikoima arvolupaus tai myyntiponnistelut menevät hukkaan. Jatkokehitysehdotuksena nähtiin arvomyyntiprosessin kehittäminen olemassa oleville asiakkaille.
Työ toteutettiin laadullista ja määrällistä tutkimusta yhdistelevänä toimintatutkimuksena. Aineistona olivat henkilökunnan vastaukset kyselylomakkeisiin, tutkimuspäiväkirja, avoin- ja strukturoitu havainnointi ja teemahaastattelut. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksena oli laadullisesti kehittynyt asiakastapaaminen, myynnille rakennetut työkalut myyntiprosessin tehokkaaseen läpivientiin ja parantunut asiakastyytyväisyys. Merkittävä tulos oli myös kohdeyrityksen myyntistrategian laajentaminen tuote- ja ratkaisumyynnistä arvomyyntiin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan arvomyynnin sopivan hyvin asiantuntijaorganisaation myyntiprosessin kehitystyön näkökulmaksi. Arvomyynti on kuitenkin vain myyntiponnistelu kohti parempi katteista liiketoimintaa. Yrityksen muiden osastojen tulee myös lunastaa myynnin rakentama ja kommunikoima arvolupaus tai myyntiponnistelut menevät hukkaan. Jatkokehitysehdotuksena nähtiin arvomyyntiprosessin kehittäminen olemassa oleville asiakkaille.