Toimintatapojen tehostaminen ja työkulttuurin kehittäminen : Suomen suurlähetystö Pariisi
Sivén, Kirsi-Marja (2015)
Sivén, Kirsi-Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092014731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092014731
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoite oli Pariisin suurlähetystön taloushallintokeskittymän toimintatapojen uudistaminen ulkoasiainhallinnon strategisia tavoitteita kunnioittaen tämän päivän työmenetelmiä vastaavaksi. Lisäksi tavoitteena oli yhtenäistää toimintatavat, jotta kaikkia asiakasedustustoja palveltaisiin samalla tavalla. Tavoitteena oli myös koko henkilöstön osaamisen kehittäminen taloushallintoon liittyen, sekä saada henkilökunta omatoimiseksi sähköisen M2- kuluveloitus järjestelmän käytössä.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Apuna käytettiin muutosjohtamisen ja organisaatiokäyttäytymisen teorioita ja muutosjohtamisen malleja. Yhtenä muutosjohtamisen menetelmänä käytettiin benchmarkkausta. Benchmarkkauskohteiksi valittiin Tanskan ja Hollannin suurlähetystöt Pariisissa.
Kehittämishankkeen aluksi pyydettiin henkilökunnalta asiakaspalaute, jota käytettiin kehittämishankkeen alun nykytilan arvioinnissa. Loppumittaus tehtiin perehdytyksen jälkeen pyytämällä palaute perehdytyksestä.
Kehittämishankkeen aikana saatiin sovittua Pariisin edustustojen yhteiset toimintatavat, kirjattua ne ylös ja otettua käyttöön. Lopputuloksena syntyi Pariisin kahden edustuston yhteinen taloushallinnon perehdytyskansio, joka käytiin läpi henkilöstölle järjestetyissä perehdytystilaisuuksissa. Henkilöstön omatoimisuusastetta saatiin nostettua. Henkilökunta tekee pääsääntöisesti itse omat kuluveloituksensa uudessa sähköisessä M2 järjestelmässä. Lopulta saatiin tehostettua toimintaa ulkoasianhallinnon strategian mukaisesti, taloushallintokeskittymä siirtyy kesällä 2015 Brysselin taloushallintokeskittymän hoidettavaksi.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Apuna käytettiin muutosjohtamisen ja organisaatiokäyttäytymisen teorioita ja muutosjohtamisen malleja. Yhtenä muutosjohtamisen menetelmänä käytettiin benchmarkkausta. Benchmarkkauskohteiksi valittiin Tanskan ja Hollannin suurlähetystöt Pariisissa.
Kehittämishankkeen aluksi pyydettiin henkilökunnalta asiakaspalaute, jota käytettiin kehittämishankkeen alun nykytilan arvioinnissa. Loppumittaus tehtiin perehdytyksen jälkeen pyytämällä palaute perehdytyksestä.
Kehittämishankkeen aikana saatiin sovittua Pariisin edustustojen yhteiset toimintatavat, kirjattua ne ylös ja otettua käyttöön. Lopputuloksena syntyi Pariisin kahden edustuston yhteinen taloushallinnon perehdytyskansio, joka käytiin läpi henkilöstölle järjestetyissä perehdytystilaisuuksissa. Henkilöstön omatoimisuusastetta saatiin nostettua. Henkilökunta tekee pääsääntöisesti itse omat kuluveloituksensa uudessa sähköisessä M2 järjestelmässä. Lopulta saatiin tehostettua toimintaa ulkoasianhallinnon strategian mukaisesti, taloushallintokeskittymä siirtyy kesällä 2015 Brysselin taloushallintokeskittymän hoidettavaksi.